למה אוכלים מוצרי חלב בחג השבועות

תוכן עניינים

מנהג ישראל לאכול מאכלי חלב

אחד המנהגים המוכרים ביותר של חג השבועות, הוא אכילת מאכלי חלב. אז למה אוכלים מוצרי חלב בחג השבועות? טעמים רבים נאמרו למנהג זה, ובמאמר זה נפרט את הטעמים השונים, את מקורותיהם ואת פרטיהם.

התורה נמשלה לחלב

חג השבועות הוא חג מתן תורה. ביום זה, בשנת ב'תמח (1,312 שנים לפני הספירה) אירע מעמד הר סיני, בו ירד ה' על ההר בקולות וברקים, ונתן את התורה לעם ישראל. כאשר הפסוק מפרט את מעלות התורה, הוא מתאר את חביבות התורה במילים (שיר השירים ד, יא) "דבש וחלב תחת לשונך". היות ומעלת התורה מתוארת כמו חלב תחת הלשון, לכן נהגו לאכול בחג מתן תורה מאכלי חלב.

טעם נוסף לאכילת מאכלי חלב

טעם נוסף ללמה אוכלים מאכלי חלב בשבועות? נאמר על אכילת מאכלי גבינה, ולשם הבנתו נביא סיפור קצר על קבלת התורה מתוך המדרש (בראשית רבה צט, א): כאשר ביקש ה' לתת את התורה לעם ישראל, החלו הרים שונים מכל האיזור להתווכח ביניהם על איזה מהם תינתן התורה. הר כרמל, הר תבור ועוד – כולם רבו ביניהם מי יזכה שעליו יתן ה' את התורה לעמו. ה' אמר להם שלעומת הר סיני – כל שאר ההרים הם בעלי מום. על כל ההרים האלו עבדו עבודה זרה, ולכן התורה לא יכולה להינתן עליהם, אלא רק על הר סיני. דברי ה' להרים רמוזים בפסוק (תהילים פח, יז) "למה תרצדון הרים גבנונים", ולזכר הדבר המנהג הוא לאכול מאכלי חלב וגבינה. זהו אחד ההסברים לאכילת מאכלים בהם המילוי הוא העיקר. פורים הוא מצד אחד חג שאנחנו שמחים על נס ההצלה של עם ישראל, ומצד שני הוא מתנהל כמעט כמו יום רגיל. מסיבה זו, נוהגים ביום זה לאכול מאכלים ממולאים, שממחישים את המעמד של חג הפורים – המאכל העיקרי זהו הבשר שמסמל את חשיבות היום, אך הוא עטוף בתוך מאכל פשוט יותר.

מאכלי חלב לאחר קבלת התורה

הסבר אחר: למה אוכלים מוצרי חלב בחג השבועות, הוא קבלת התורה עצמה. בעת קבלת התורה, קיבל עם ישראל את הלכות וכללי הכשרות, ובמילא לא הייתה לו האפשרות לאכול בשר ביום זה. היהודים עדיין לא הכירו את הלכות השחיטה והכשרת הבשר לאכילה, ועל כן באותו היום הם אכלו מאכלי חלב בלבד.
לטעם זה ישנו הסבר נוסף: לאחר שעם ישראל קיבל את התורה והלכות הכשרות חלו עליו, התברר לפתע שכלי הבישול והאכילה שלהם אינם כשרים. עד עכשיו הם בישלו ואכלו איתם מאכלים, שמעכשיו ואילך הם אינם כשרים עוד. מסיבה זו לא יכלו בני ישראל לבשל לעצמם אוכל באותו יום, ואכלו חלב וגבינה, שאותם ניתן לאכול גם ללא בישול. לזכר הנהגה זו של עם ישראל בעת קבלת התורה, אנו נוהגים לאכול מאכלי חלב בחג השבועות.

טעמים נוספים למנהג

במהלך הדורות נוספות עוד ועוד טעמים למנהג זה, ונביא כאן כמה מהם:
• כאשר התורה מדברת על קורבנות חג השבועות, הפסוק אומר "והקרבתם מנחה חדשה לה' בשבועותיכם". המילים "חדשה לה' בשבועותיכם" – הם ראשי תיבות חל"ב.
• בסיום עשייה של מצווה, יש לערוך סעודה. במהלך הימים שקדמו לחג שבועות, ימי ספירת העומר, קיימנו מצווה חשובה מאוד – מצוות ספירת העומר. חג השבועות הוא היום הראשון לאחר שסיימנו את המצווה, ויש צורך לערוך בו סעודה. הבעיה היא שאם נעשה סעודה בשרית, היא תראה כסעודה של החג עצמו, ולא יהיה ניכר שהסעודה היא מיוחדת – לרגל סיום מצוות ספירת העומר. מסיבה זו עורכים בחג גם ארוחה חלבית.
• בכל שנה (שנת חמה) יש לנו 365 ימים, ובתורה יש לנו 365 'מצוות לא תעשה' – מצוות שאנחנו מוזהרים שלא לעבור עליהם. המצווה המיוחדת ליום ו' סיון – חג השבועות, היא מצוות "לא תבשל גדי בחלב אימו" – הפרדה בין בשר לחלב. הסיבה שהמצווה הזו קשורה דווקא ליום זה, היא מעניינת ביותר: כאשר התורה מצווה אותנו על ההפרדה בין בשר לחלב, היא אומרת לנו קודם לכן באותו פסוק "ראשית ביכורי אדמתך תביא בית ה' אלוקיך" – מצוות הביכורים. היות ואת הביכורים מתחילים להביא לבית המקדש בחג השבועות, לכן גם המשך הפסוק קשור ליום זה. כדי שנוכל לקיים את מצוות ההפרדה, אנו אוכלים ארוחה חלבית, ומקפידים להפריד בין בשר לחלב.
• הגימטרייה של המילה 'חלב' היא 40, וזה רמז לארבעים הימים בהם עלה משה להר סיני וקיבל שם את התורה כולה, לאחר שבמעמד הר סיני שמעו כל העם את עשרת הדברות.

אז איך מכינים עוגיות גבינה טעימות

כאמור, למה אוכלים מוצרי חלב בחג השבועות? למנהג המיוחד יש טעמים רבים, וכעת אנו מגיעים לעוד "טעם" מיוחד – הטעם של עוגת הגבינה, אותה נכין יחד עם הילדים.

אז איך מכינים אותה? קדימה לעבודה!

המצרכים להכנת עוגיות גבינה טעימות

אופן ההכנה

לנפות את הקמח בנפת משי.
ללוש היטב את כל החומרים עד לקבלת עיסה חלקה.
לרדד את הבצק עד לעובי של כחצי אצבע.
לחתוך את הבצק לריבוע.
למלא במילית גבינה או שוקלד,
לקפל את ארבעת פינות הריבוע לאמצע הבצק
להכניס לתנור. (לאפות בחום של 180 מעלות ללא טורבו, עד להשחמה קלה מלמעלה ומלמטה)

המצרכים להכנת המלית לעוגיות הגבינה

מערבבים את כל המצרכים יחד עד לקבלת בלילה אחידה וטעימה

ומה בסוף?

את עוגיות הגבינה שהכנו נוכל לצרף לשולחן החג ולאכול בהנאה!! לבריאות!

חג שבועות שמח!!
סדנאות להכרת חגי ישראל