פעילות לקייטנה – אהבת חינם

תוכן עניינים

שתפו:

חופשת החופש הגדול, בחודשים יולי-אוגוסט, גורמות לכך שתלמידים רבים לא נפגשים עם אירועים משמעותיים בלוח השנה היהודי, ולא נחשפים לתכנים ולמסרים העולים מהם. הכנו עבורכם רעיונות לקייטנה בנושא זה מכיוון בתי הספר של החופש הגדול נותנים לנו אפשרות נהדרת לחנך לאותם ערכים. על כך ועוד, במאמר שלפניכם.

ילדים מאושרים בפעילות שבועות

שלושת השבועות

בין י"ז בתמוז לט' באב, מפרידים שלושה שבועות. עשרים ואחת הימים הללו, הינם ימי אבל בתולדות עם ישראל.

מאורעות קשים רבים אירעו לעם ישראל בימים אלו. העולים על כולנה הם כמובן חורבן בית המקדש הראשון והשני ביום תשעה באב. אך במשך ההיסטוריה היהודית קרו מקרים נוספים – שכולם התרחשו בימים אלו.
בי"ז בתמוז ירד משה רבנו מהר סיני (בסיום ארבעים הימים בהם שהה בהר, לאחר מתן תורה) ובידיו לוחות הברית, ולאחר שראה את עגל הזהב שעשו בני ישראל – שבר משה את לוחות הברית.

בי"ז בתמוז הובקעה חומת ירושלים על ידי הצבא הרומאי בתקופת בית המקדש השני (ולפי חלק מהדעות – גם בתקופת בית ראשון נפרצה החומה ביום זה), והקרבת קורבן התמיד בטלה בבית המקדש.

גם אירועים מפורסמים פחות, כמו שריפת ספר התורה על ידי אפוסטומוס והעמדת פסל בהיכל, התרחשו ביום י"ז בתמוז, שנקבע ליום צום. על כל אותם צרות.
י"ז בתמוז פותח את התקופה שמכונה בעם ישראל "ימי בין המצרים", בהשאלה מהפסוק במגילת איכה (א, ג).

"גָּלְתָה יְהוּדָה מֵעֹנִי וּמֵרֹב עֲבֹדָה הִיא יָשְׁבָה בַגּוֹיִם לֹא מָצְאָה מָנוֹחַ כָּל רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ בֵּין הַמְּצָרִים".

ימים אלו מתחילים בי"ז בתמוז ומסתיימים ביום תשעה באב – יום החורבן.

תשעה באב

תשעה באב הוא יום ה-אבל של עם ישראל. יום זה קרו האסונות המחרידים ביותר של העם היהודי, ולכן תשעה באב הוא גם יום התענית החמורה ביותר מבין הצומות שנקבעו בעקבות צרות.

עוד בהיות עם ישראל במדבר, בליל תשעה באב חזרו המרגלים מביקורם בארץ ישראל והוציאו את דיבת הארץ רעה. עם ישראל נשא את קולו בבכי, וחטא בחטא המרגלים – ביקש לשוב לארץ מצרים ולא להמשיך לארץ ישראל.

בליל תשעה באב נגזרה על כל הדור ההוא שהם לא יכנסו לארץ ישראל אלא ימותו במדבר, ושהנדודים במדבר יימשכו ארבעים שנה – כמספר הימים שבהם הסתובבו המרגלים בארץ.

בית המקדש הראשון ובית המקדש השני, חרבו שניהם ביום תשעה באב (במרחק של כמעט 500 שנים ביניהם).ביום זה גם נכבשה העיר ביתר, שהייתה העיר המרכזית בארץ ישראל לאחר חורבן ירושלים ובית המקדש.

עיר זו הייתה מרכזו של מרד בר כוכבא (כשבעים שנים לאחר חורבן בית המקדש), והתגוררו בה מיליוני יהודים. ביום תשעה באב הצליחו הרומאים להכניע את העיר, והתרחש בה טבח מחריד.
כדי לדכא את רוחו של עם ישראל ולייאש את היהודים מהאפשרות להקים מחדש את בית המקדש, הגדילו הרומאים לעשות והחריבו כליל את ירושלים. במקומה בנו הם עיר רומאית בשם 'איליה קפיטולינה', ובהר הבית החרב הקימו בית עבודה זרה לאליל הרומי 'יופיטר'.

ביום תשעה באב הם חרשו והרסו כליל את מה שנותר מהמקדש החרב, כדי להכשיר את הקרקע לבניית העיר.

צרות נוספות במהלך ההיסטוריה

גם לאחר חורבן ארץ ישראל והיציאה לגלות, הצרות המשיכו לרדוף את עם ישראל, ורבים מהם התרחשו בימי בין המצרים. להלן נפרט אחדים מהם:

  • ביום תשעה באב בשנת ה'נ (1290) חתם המלך אדוארד הראשון על צו גירוש היהודים מאנגליה. בצו זה נאמר שיהודים שישארו באנגליה לאחר שלושה וחצי חודשים שנקבעו בו – יוצאו להורג. היהודים שבו להתגורר באנגליה רק כארבע מאות שנים מאוחר יותר.
  • ביום זה בשנת ה'ס"ו (1306) גזר המלך פיליפ הרביעי על גירוש כל היהודים בצרפת, כאשר ליהודים הותר לעזוב את המדינה רק עם הבגדים שעליהם, בעוד כל רכושם הוחרם על ידי השלטונות.
  • בליל תשעה באב ה'רנ"ב (1492) תמו ארבעת החודשים שבהם הותר ליהודים לעזוב את ספרד, בעקבות צו הגירוש שכתבו המלך פרדיננד ואשתו איזבלה, ומאותו יום כל יהודי שנשאר בספרד אולץ להתנצר. לפי הערכות שונות, כחצי מיליון יהודים אולצו לעזוב את ספרד ולנדוד בעולם.
  • ביום זה בשנת ה'תרע"ד (1914) הצטרפה הקיסרות הגרמנית למלחמה, ובכך פרצה מלחמת העולם הראשונה – עם כל מיליוני ההורגים שהיא הביאה.  גם בשנות השואה האיומה, כמה וכמה גירושים משמעותיים למחנות המוות קרו בימים אלו.

פעילות לקייטנה בקיץ

כאשר אנחנו מחפשים סדנאות לילדים בחופש הגדול, עלינו לנצל את הימים האלה, על כל מורכבותם והתחושה הכבדה שהם מביאים איתם, כדי להעצים מספר מסרים.

לפני חורבן בית שני עם ישראל היה מפוצל לזרמים ותתי זרמים, שבמקום להילחם נגד האויב המשותף – בחרו להילחם אלו באלו. צדוקים נגד פרושים, קנאים וסיקריקים – כולם נסחפו למערבולת איומה של שנאת חינם איש כלפי חברו, והתוצאה הייתה נוראית – חורבן איום וגלות של אלפי שנים.
אנו מציעים להעמיד את כל הקייטנה בסימן אהבת חינם.

לנצל את ימי האבל והזיכרון, כדי להעמיק את המסר הנלמד מאותם מאורעות אימים וליישם את הנלמד בחיינו אנו. להכיר בכך שלמרות שהאחר חושב אחרת ממני, עדיין הוא אחי וחלק ממני, ושנינו רוצים לעשות את הטוב – כפי שכל אחד רואה.

ברגע שזוהי נקודת המוצא וזהו הבסיס, ניתן לקיים גם ויכוחים סוערים ומחלוקות עזות, אך מתוך כבוד הדדי לדעה השניה.
ניתן ליצור פעילויות שידגישו את הערבות ההדדית. את המחויבות בעבודת צוות. דפים שיחולקו בכיתה, ובהם כל ילד צריך לרשום דברים חיוביים שהוא רואה במספר חברים שלו.

ברגע שנעמיד את הקייטנה כולה בסימן אהבת חינם – נוכל לקשר כל פעילות למסר זה, ובעזרת ה' בעקבות העצמת אהבת החינם – נזכה לביאת המשיח וגאולה האמיתית והשלמה במהרה בימינו.

פעילות לקייטנה בקיץ לילדים רעיונות לקייטנת קיץ

סדנת הסתם בקייטנה
פעילות לקייטנה

סדנת הקלף וכתב הסת"ם לקייטנות

מפגש עם סופר הסת"ם והתנסות בכתיבה סדנת הקלף וכתב הסת"ם מתאימה להפעלה לילדים, לבני נוער ולמבוגרים כאשר התוכן וההדרכה מותאמים לגיל המשתתפים, לרמת הידע ולאופי

קרא עוד »
המדענים בסדנת מעבדת הכשרות
פעילות לקייטנה

סדנת מעבדת הכשרות לקייטנות

אתם המדענים במעבדת הכשרות סדנת מעבדת הכשרות היא פעילות נפלאה בנושא כשרות המזון, ומתאימה לכל מעגל השנה מתוך מגוון רחב של סדנאות יצירה ערכיות וחינוכיות.

קרא עוד »