תוכן עניינים

שתפו:

קצת רעיונות לפעילות בקייטנה

מחפשים רעיונות  לקייטנה? בתי הספר של החופש הגדול, מהווים מסגרת מיוחדת במינה וכר פורה למגוון רעיונות לקייטנה או פעילות קיץ לילדים. משום שמדובר במסגרת לימודית – התלמידים מגיעים לבית הספר ובמובנים רבים ממשיכים את שגרת הלימודים בחודש נוסף, עם זאת לאידך – אין זה יום לימודים רגיל. יתר על כן מדובר למעשה בקייטנה. שילוב זה, מאפשר לנו להעניק לתלמידים מגוון רחב של ערכים, בעזרת פעילויות חווייתיות ומיוחדות. על כך ועוד – במאמר שלפנינו

הורים וילדים בפעילות שבועות פעילויות קיץ לילדים

פעילות פתיחה – בינגו היכרות

אחד מרעיונות לקייטנה הפופולאריים ביותר הם משחקי ההכרות למרות שהתלמידים בקייטנה בדרך כלל מכירים זה את זה ממסגרות הלימודים, לכן, המסגרת הפתוחה יותר נותנת לנו יכולת להעמיק את ההיכרות בין הילדים וגם לאפשר להם הכרה טובה יותר של החברים בקבוצה.

מהלך הפעילות:

ראשית הילדים יושבים במעגל. ובוחרים באופן אקראי ילד, כיוון שאין הכרות מעמיקה בין התלמידים, על הילד לומר לכולם את שמו ופרט מידע שלא יודעים עליו ושהוא רוצה לשתף בו את החברים (נולדתי בעיר פלונית, יש לנו במשפחה כך וכך אחים, בן דוד של אבא שלי הוא האדם המפורסם ההוא וכו'). לאחר מכן עוברים לתלמיד שלידו, ועליו לומר את שמו ואת פרט המידע.
לאחר סיום הסבב, מחלקים לכל אחד דף ועפרון, וכל אחד צריך לכתוב כמה שיותר פרטי מידע חדשים על החברים שלו – בנוסף כמובן כשהוא משייך כל פרט מידע לשם החבר.
כאשר מסיימים את הכתיבה, כל תלמיד נעמד שוב ומזכיר את מה שאמר קודם לכן, וכל אחד מסמן בדף שלו אם הוא זכר את הדבר – כמו במשחק בינגו. התלמיד שזכר הכי הרבה דברים על החברים שלו – מוכרז כמנצח.

ארץ עיר מגוון

אחד המשחקים האהובים ביותר לקייטנות בתחום הטריוויה, הוא משחק ארץ עיר. (הידוע גם כארץ עיר חי צומח דומם). מכל מקום במסגרת המשחק, בוחרים סדרה של קטגוריות:

קודם לכן אחד המתחרים אומר מתחיל לומר לעצמו בשקט את אותיות האל"ף-בי"ת עד שעוצרים אותו, והאות שבה נעצרו היא האות שבה צריכות להתחיל כל המילים בכל קטגוריה. למרות שלעיתי זה יכול היות קשה. וזה מטרת המשחק.

המשחק כשלעצמו הוא מהנה, ובאם התלמידים לא התנסו בו בצורה רחבה – ניתן בהחלט לשחק בו בקייטנה (כולל חלוקה לקבוצות ומציאת המצטיין בכל קבוצה, ואז עלייה של נציג מכל קבוצה לרבע גמר, חצי גמר וגמר), אבל ניתן לשדרג את חוויית המשחק בצורה הבאה: בוחרים קטגוריות אחרות ומאתגרים את הילדים למצוא מונחים המותאמים לקטגוריות הנבחרות.

רעיונות לקייטנה בהתאם לאופי הקייטנה

נוסף על כך נפרט כמה אופציות למשחק – בהתאם לאופי הקייטנה על מנת לחבר את הנושא של הקייטנה לתוכן הפעילות לקיץ (כמובן שניתן להוסיף ולשנות הגדרות כרצון המפעילים):

זהה את הסיפור

התלמידים מכירים סיפורים רבים. סיפורים שסופרו במהלך הקייטנה, סיפורים שהמורה סיפר במהלך שנת הלימודים או אפילו סיפורי חז"ל ואגדות ידועות. ברם, האם התלמידים יצליחו לזהות את הסיפור?

הערה חשובה:

מובן שעל המרכזים להסתובב בין הקבוצות בעת ההכנות להצגה, לוודא שהסיפור אותו הם בחרו אינו כמו אותו הסיפור שקבוצה אחרת בחרה, שהסיפור מספיק מוכר כדי שהצופים יוכלו לזהות אותו בשלב מסוים ושהתלמידים מתאמנים שוב ושוב – כדי שתנועות הגוף שלהם יעבירו את הסיפור בצורה מספיק מובנת.

ערבות הדדית – בונים בשיתוף פעולה

תקופת הקייטנה היא בימים מאוד כואבים בהיסטוריה היהודית – ימי בין המצרים, בין י"ז בתמוז לתשעה באב – ימי החורבן של ירושלים ובתי המקדש, והתחלת הגלות.

לכן, מטבע הדברים, התלמידים מכירים מעט מאוד את צורת בית המקדש ואת סיפור החורבן, שכן בדרך כלל תאריכים אלו הם בימי החופש הגדול, כך שבבית הספר לא נותנים להם דגש מספק.

לכן, בבתי הספר של החופש הגדול ניתן להשלים את הפער.
לאחר הכנה מתאימה של סיפור מאורעות החורבן והיכרות עם בית המקדש, מחלקים את הילדים לשלוש קבוצות:

קבוצה הראשונה מכינה דגם של בית המקדש, הקבוצה השניה מתמקדת ביצירת כלי המקדש, והקבוצה השלישית מכינה דמויות של כהנים, קורבנות, עצים וכדומה.

את היצירה ניתן להכין ממגוון חומרים: קרטונים משומשים שאותם ניתן לחתוך ולהדביק, שאריות של בדים, חימר וחימר צבעוני, פלסטלינה, בקבוקי מים שעליהם אפשר להדביק בדים ועיניים זזות ליצירת כהנים או אקרילן לבן וצמר גפן להכנת כבשים ועוד.

ההכנה המוקדמת לסדנה זו, שהינה מורכבת ומאתגרת – אך נותנת לילדים חוויה עוצמתית שקשה להתחרות בה, דורשת בעיקר הסברה נאותה לאנשי הצוות את מהלך הסדנה, את חלוקת העבודה, את הצורות של הבית והכלים ומאגר של חומרי גלם (בצירוף דבקים, שדכנים וסיכות, עיניים זזות ועוד). התלמידים יפעילו את היצירתיות שלהם ויצליחו ליצור בקבוצות העבודה כלים ודמיות שיפתיעו גם אותם, ובשיתוף פעולה של כלל התלמידים – נוכל ליצור דגם משלנו של בית המקדש!

את אזני המן ניתן להכין בקלות בבית, עם הילדים. כל שנצטרך הם מצרכים שיש בכל בית, לבחור מילוי מתוק (מלית פרג, שוקולד, ריבות למיניהם, ממרח חלבה וכו'), להתאזר במעט סבלנות והרבה שירי פורים ברקע – ולצאת לדרך!

רעיונות לקייטנה סיכום

לסיכום יש כל כך הרבה רעיונות לקייטנת קיץ. צריך קצת השראה. וניתן ליצור מגוון פעילויות חינוכיות ערכיות שכיף לבנות את המערכים, וכן, גם פעילות חינוכית מתאימה לקיץ וגם מעניינת את הילדים.

פעילויות קיץ לילדים רעיונות לקייטנת קיץ

סדנת הסתם בקייטנה
פעילות לקייטנה

סדנת הקלף וכתב הסת"ם לקייטנות

מפגש עם סופר הסת"ם והתנסות בכתיבה סדנת הקלף וכתב הסת"ם מתאימה להפעלה לילדים, לבני נוער ולמבוגרים כאשר התוכן וההדרכה מותאמים לגיל המשתתפים, לרמת הידע ולאופי

קרא עוד »
המדענים בסדנת מעבדת הכשרות
פעילות לקייטנה

סדנת מעבדת הכשרות לקייטנות

אתם המדענים במעבדת הכשרות סדנת מעבדת הכשרות היא פעילות נפלאה בנושא כשרות המזון, ומתאימה לכל מעגל השנה מתוך מגוון רחב של סדנאות יצירה ערכיות וחינוכיות.

קרא עוד »