השבת העולמית

השבת העולמית – מה זה בעצם אומר?

בכל רחבי העולם מציינים את שבת פרשת וירא – כ"השבת העולמית". אבל מה זה בעצם אומר? מתי התחיל הפרויקט? אלו אירועים מיוחדים מציינים את הדבר? על כך ועוד – בכתבה שלפניכם.

פרויקט השבת העולמית

בחודש חשוון תשע"ד (אוקטובר 2013) פתח רבה של דרום אפריקה, הרב זאב (וורן) גולדשטיין, במבצע מיוחד: פרויקט השבת = שומרים את זה ביחד (באנגלית: The Sabbos Project – Keeping It Together). במסגרת המבצע פנה הרב גולדשטיין לכל יהודי דרום אפריקה בקריאה מיוחדת – להתאחד יחד בשמירת השבת, ולפחות שבת אחת.
הקריאה נענתה בחיוב. כשבעים אחוז מיהודי דרום אפריקה בפרויקט, ושמרו על קדושת השבת שנבחרה – שבת פרשת לך לך. בשנים הבאות התרחב המיזם לכל רחבי העולם, שמו השתנה ל'שבת עולמית' או השבת העולמית והוא נקבע לשבת פרשת וירא בכל שנה, וכיום בפרויקט השבת העולמית שותפים למיזם קהילות יהודיות ביותר מ1150 ערים ברחבי העולם.
ברם, מדוע כל כך חשוב לשמור על השבת? מה הערך ששמירת השבת נותנת לנו? ולמה מנסים לאחד את העם היהודי דווקא במצווה זו?

שמירת השבת

הציווי של שמירת שבת ניתן לעם ישראל בעת מתן תורה, אז בעשרת הדברות הורה ה' לעם ישראל לשמור את יום השבת ולקדש אותו משאר ימות השבוע, כזכר לשבת הראשונה בעולם, יום השביעי של הבריאה, אז ה' שבת ונח מבריאת העולם (ומכאן שמו של יום השביעי – יום 'שבת').
למעשה, חז"ל מלמדים אותנו שהציווי הכללי על שמירת היום הזה ניתן לעם ישראל עוד לפני מעמד הר סיני, בעת חנייתם במקום שנקרא 'מרה', אך כל פרטי המלאכות האסורות בעשיה בשבת, ניתנו בהר סיני.
כדי לשמור את יום השבת, יש להיזהר מעשיית שלושים ותשע עבודות. העבודות האסורות בשבת (שנקראות 'מלאכות') הם העבודות שנעשו לצורך בניית המשכן (בית המקדש הזמני) שהוקם בעת שעם ישראל היה במדבר בדרך לארץ ישראל. העבודות האסורות בשבת כוללות מגוון של עבודות הקשורות להכנת אוכל (למשל זריעה, חרישה, קצירה, טחינה, בישול ואפיה ועוד), עבודות הקשורות להכנת בגדים (גזיזת הצמר, סירוקו, ניקויו, טוויית החוטים, תפירת הבגד ועוד) ומלאכות נוספות.
הקריאה נענתה בחיוב. כשבעים אחוז מיהודי דרום אפריקה בפרויקט, ושמרו על קדושת השבת שנבחרה – שבת פרשת לך לך. בשנים הבאות התרחב המיזם לכל רחבי העולם, שמו השתנה ל'שבת עולמית' והוא נקבע לשבת פרשת וירא בכל שנה, וכיום שותפים למיזם קהילות יהודיות ביותר מ1150 ערים ברחבי העולם.
ברם, מדוע כל כך חשוב לשמור על השבת? מה הערך ששמירת השבת נותנת לנו? ולמה מנסים לאחד את העם היהודי דווקא במצווה זו?

שמירת השבת

כדי לייחד את יום השבת משאר ימות השבוע, אנו מקדשים את היום ומבדילים אותו מימות השבוע. את הדבר אנחנו עושים גם בכניסת השבת – קידוש, וגם ביציאת השבת – הבדלה.
הקידוש וההבדלה הן תפילות מיוחדות, אותם אומרים על כוס יין, כדי להראות על חשיבותם. התפילה מורכבת מפסוקים שמדברים על חשיבות היום, ומברכות על היין ועל היום.
את הקידוש עורכים גם בכניסת השבת וגם בשבת בבוקר, לפני הסעודה.
את ההבדלה עורכים לאחר צאת השבת, והיא מורכבת מארבע ברכות: ברכה על כוס היין, ברכה על בשמים – אותם מריחים, ברכה על האש – שלצורכה מדליקים נר מיוחד, וברכה על הבדלת יום השבת משאר ימי השבוע.
הסיבה לברכה על הבשמים ביציאת השבת, היא מיוחדת במינה: במהלך יום השבת, נכנסת לכל יהודי נשמה נוספת – כח אלוקי נוסף – לגופו. ביציאת השבת הנשמה הזו עוזבת את הגוף, ולכן לנשמה הרגילה שלנו מאוד קשה עם עזיבתה. חוש הריח הוא החוש הכי קרוב לנשמה מבין החושים, ולכן ביציאת השבת אנחנו מריחים בשמים, כדי לעזור לנשמה להתמודד עם עזיבת הנשמה הנוספת.
גם על האש אנחנו מברכים דווקא ביציאת השבת. לאש יש שימושים רבים, כמו אור, חום ועוד, ואנחנו רוצים לשבח את ה' ולהודות לו על בריאתה. מברכים על האש דווקא ביציאת השבת, שכן אז לראשונה נבראה האש: לאחר בריאת אדם הראשון וחווה, ולאחר שהם חטאו בחטא עץ הדעת, הם התקללו וגורשו מגן עדן. במהלך השבת הראשונה שלהם בעולם עדיין האיר בעולם אור מיוחד (שנקרא 'אור שבעת ימי הבריאה'), אך במוצאי שבת, לאחר ששקעה השמש, לראשונה אדם וחוה נתקלו במציאות הזאת של חושך. כמובן שהדבר מאוד הפחיד אותם, ולכן ה' נתן במוחו של אדם את הרעיון לקחת שתי אבנים ולהקיש אותם זו בזו. הדבר יצר את האש הראשונה בעולם, ולזכר כך אנו מברכים על האש במוצאי שבת.

חשיבות שמירת השבת

שמירת השבת היא אות וסימן לקשר המיוחד של היהודים עם ה'. למרות שהשבת קשורה עם בריאת העולם, דבר שיש לו שייכות לכל האומות, שמירת השבת ניתנה דווקא לעם ישראל.
השבת גם מלכדת את כל המשפחה סביב שולחן השבת. בשבת לא נוסעים ולא משתמשים במכשירי חשמל, והדבר גם עוזר לעצור לרגע את מירוץ החיים, להתחבר למשפחה ולעצמנו, לדבר, ללמוד ולהאזין זה לזה. וזו חלק ממשמעות השבת העולמית.
על חשיבותו הרבה של יום השבת, ניתן ללמוד מכך שהרעיון של יום מנוחה שבועי אומץ על ידי דתות ועמים אחרים, כך למשל הנוצרים ייחדו את יום ראשון, והמוסלמים את יום שישי.
מוכרת מאוד אמרתו של הסופר הידוע, אחד העם, שאמר שחוץ מהחשיבות היהודית-דתית הרבה של יום השבת, יש לה גם חשיבות חברתית רבה, והוא סיכם זאת באומרו "יותר מששמרו ישראל על השבת, שמרה השבת על ישראל".
ונסכם במאמר חז"ל שמדגיש את חשיבות השבת "אלמלי משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן – מיד נגאלים".

פרויקט השבת העולמית

לאור חשיבות זו של שמירת השבת, יצא הרב גולדשטיין מדרום אפריקה בקריאה מיוחדת לעם ישראל להתאחד סביב שמירת השבת, או לכל הפחות סביב ציון יום השבת. האחדות המיוחדת הזו סביב השבת, שבאה לידי ביטוי בפרויקט השבת העולמית, בכוחה לאחד את העם היהודי סביב ערכי הבסיס המשותפים לכולנו.
גם בשנה זו, בשבת פרשת וירא, ייערכו בכל רחבי העולם אירועי השבת העולמית, הכוללים פעילויות מיוחדות בימים שלפני השבת כהכנה לה, ותפילות חגיגיות ולעיתים גם סעודות שבת משותפות בקהילות רבות – והכל במסגרת פרויקט השבת העולמית.

שתפו באהבה
סדנאות חוויה יצירתית

סדנאות חוויה יצירתית

פעילות הסדנאות להכרת חגי ישראל הקיפה והגיעה ללמעלה מ-3537 נקודות בארץ ובעולם ומתרחבת בהתאם לחזון שהסברת הפנים והקניית הערכים בדרך נעימה ושמחה צריכה ויכולה להגיע לכל אחד ואחת. הסדנאות מופעלות במקצועיות ובהתאמה אצל כל המעוניינים בכך לרבות גנים, בתי ספר, מתנ"סים, קיבוצים, מושבים, רשויות, קהילות, חברות, ארגונים, עמותות, ירידים ופסטיבלים, אירועים ופעולות משפחתיות ועד לפעולות ממשלתיות וכלל ארציות.

סדנאות ופעילויות

הדרכה עשירה ומרתקת מהי מזוזה ומהו בית המזוזה? נלמד על המשמעויות של המזוזה, מדוע אנו רוחשים כלפיה חיבה מיוחדת ומהי הסגולה שיש בה לשמירה והגנה שלכן נוהגים יהודים לנשק את המזוזה בחיבה ובאהבה. תוכן ערכי ומותאם אליכם המזוזה היא הקלף עליו כתובה פרשת "שמע ישראל" והיא משמשת כ"סמל מעמד" ומבטאת את הקשר שבין כל יהודי […]

מפגש עם סופר הסת"ם והתנסות בכתיבה סדנת הקלף וכתב הסת"ם מתאימה להפעלה לילדים, לבני נוער ולמבוגרים כאשר התוכן וההדרכה מותאמים לגיל המשתתפים, לרמת הידע ולאופי הייחודי שלהם. הפעילות מתאימה במיוחד כהפעלה לחג השבועות, לכבוד בר מצווה, מסיבת חומש לכיתות א-ב, לקייטנות הקיץ ולפעילות המשלבת הורים וילדים. לפני תחילת הפעילות נפרוש את התצוגה הנפלאה של תשמישי […]

יצירת פמוטים מעץ זית לשבת וחג סדנת יצירת פמוטים מענפי זית היא פעילות ייחודית בנושא השבת עם עבודה בעץ ולמידה משמעותית על הדלקת נרות השבת והחגים. כל סדנאות השבת, ובמיוחד הסדנאות שכוללות עבודה בעץ, מופעלות בהצלחה רבה בכל המגזרים והגילאים וסדנת הפמוטים היא מהסדנאות המבוקשות ביותר. ניתן להפעיל את הסדנה בפני עצמה או לשלב 2 […]

הורדת קטלוג הסדנאות

בקטלוג זה ניתן לך מידע אודות הסדנאות הרלוונטיות לחודשים הקרובים.

לחצו על כפתור ההורדה להורדת הקטלוג

בקשת הצעה לפעילות

השבת העולמית

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

סדנאות יצירה פעילות לילדים בקיץ חגי ישראל

אכפת לנו מאוד

להעניק שרות מקצועי, מהיר ומסביר פנים, מהרגע הראשון של הקשר ועד לסיום הפעילות

בקשת הצעה לפעילות

השבת העולמית

פניה השבת העולמית

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

למידה משמעותית + חוויה יצירתית

השבת העולמית

נקודות על הסדנא