למה מדליקים מדורות בלג בעומר?

יצא לך פעם להסתובב ברחובות העיר בל"ג בעומר? למה מדליקים מדורות בלג בעומר? בטח נתקלת במשפחות או קבוצות של חברים שיושבים סביב מדורה גדולה או קטנה.
אם הסתובבת קצת ברחוב כמה ימים לפני ל"ג בעומר, בטח נפגשת בילדים שאוספים קרשים למדורה.

  • אבל, למה באמת אנחנו מדליקים מדורות ל"ג בעומר?
  • מה הקשר בין ל"ג בעומר לאש ולמדורות?

כולם צודקים שזו חוויה נחמדה, זה כיף, מגבש, אבל מה עומד מאחורי המנהג הזה?
אני אגלה לכם כבר רמז, בחוץ לארץ פחות תמצאו מדורות ל"ג בעומר, אלא גם כן מדובר על קהילות ישראליות שהיגרו לחו"ל.
רוצים תשובה? נתחיל…

מה קרה בל"ג בעומר?

בל"ג בעומר קרו בהיסטוריה היהודית שני דברים משמעותיים.

דבר ראשון, לאחר מגיפה שהייתה בין תלמידיו של רבי עקיבא, בה נפטרו עשרים וארבעה אלף תלמידים(!), כשהסיבה לכך הייתה בגלל שלא התנהגו בצורה מכובדת אחד לשני. בטח תשאלו, האם על חוסר כבוד לשני מגיע עונש מוות? אבל נשמור זאת לפעם אחרת, כדי שלא לאבד את הנושא המרכזי.

דבר שני, ואולי היותר מוכר ונחוג הוא שביום זה נפטר רבי שמעון בר יוחאי שהיה מתלמידיו של רבי עקיבא והיה בין חמישה תלמידים בודדים שניצלו ולא נפטרו במגיפה.
סיפור חייו של רבי שמעון בר יוחאי די מפורסם, בטח מוכר לך שיר הילדים על רבי שמעון שהתחבא במערה. הסיפור בקצרה הוא שלאחר שרבי שמעון דיבר בגנותו של הממשל היווני, שכל מה שהם עושים זה רק לטובתם, היוונים החליטו להרוג אותו. בשביל להנצל בהתחלה התחבא רבי שמעון בקומת הגג של בית הכנסת ויותר מאוחר ברח למערה מחוץ לעיר, יחד עם בנו רבי אלעזר.

בשהותו במערה למד כל הזמן תורה יחד עם בנו, ניסים רבים קרו לו במערה ולאחר שתיים עשרה שנים בישר לו אליהו הנביא שהקיסר הרומאי מת והסכנה חלפה.
רבי שמעון בר יוחאי מוכר לכולם בעיקר בזכות תורת הקבלה שפורסמה על ידו. ספר הזוהר מבוסס רובו על דבריו של רבי שמעון.
בכלל, רבי שמעון היה מלומד בניסים ובתורת הנסתר.

למה מדליקים מדורות בל"ג בעומר?

באמת יש שאלה מעניינת שאולי יש כאלו שיתקשו מאוד לענות עליה, והיא, מה באמת הקשר בין מדורות לל"ג בעומר ולמה מדליקים מדורות בלג בעומר?
יש כל מיני תשובות מעניינות בקשר לכך, וננסה קצת להקדים.

בין המקורות הקדומים על עצם הדלקת אש ומדורות, היא עדותו של רבינו עובדיה מברטנורא, שכתב במכתב לאחיו כחלק מהתיאור על ל"ג בעומר במירון "בי"ח אייר יום מיתתו, באים מכל הסביבות ומדליקים אבוקות גדולות מלבד מה שמדליקין עליה נר תמיד וכו'".
אמנם רבינו עובדיה מברטנורא לא מסביר את המנהג, אבל אפשר כבר לראות עדות לכך שזה מנהג עתיק.

כמה הסברים למה מדליקים מדורות בלג בעומר וביניהם:

  • במהלך פטירתו של רשב"י, מתואר בספר הזוהר שכל הבית התמלא אש – אורה וקדושה, וכזכר לכך מדליקים מדורות של אש בל"ג בעומר.
    יש כאלו שהסבירו זאת שזה זכר לגילויים המיוחדים, סודות התורה העמוקים שרשב"י גילה ביום פטירתו, ומכיוון שדברי תורה רמוזים לאש, מדליקים ביום זה מדורות אש לזכר סודות התורה שהתגלו ביום פטירתו.
  • מזווית אחר יש בכלל שהסבירו שמנהג עתיק זה – להדליק מדורות כלל לא קשור עם יום פטירתו דווקא, אלא מכיוון שהכינוי של רבי שמעון בר יוחאי בספר הזוהר (בתרגום מארמית) הוא "המאור הקדוש" לזכר כך ביום פטירתו לזכרו עושים משהו שקשור לשמו – המאור ומדליקים מדורות של אור ואש.


יש עוד כמה סיבות למה מדליקים מדורות בלג בעומר, אך זו טעימה קטנה על קצה המזלג.

האם יש קשר בין לג בעומר למרד בר כוכבא?

הקשר בין בר כוכבא למדורות ל"ג בעומר, נמצא רק במאה חמישים שנה האחרונות.
אין מקורות היסטוריים המראים קשר מיוחד בין ל"ג בעומר למרד ובטח שלא בין המדורות שמראים את נצחונו של בר כוכבא, שהרי מרד זה הובס.
יש המנסים, לקשר בין מרד בר כוכבא ורצונו הנועז לגאולה, אך אין לכך מקורות תורניים או היסטוריים מספקים.

מטבע בר כוכבא ל"ג בעומר

איך חוגגים היום את ל"ג בעומר?

אמנם במאמר זה נגענו רק במנהג אחד שקשור לל"ג בעומר, אבל יש עוד הרבה מנהגים שמיוחסים לכל מיני עדות בל"ג בעומר.
לדוגמא לאכול חרובים לזכר הנס שנעשה לרבי שמעון במערה, לשחק חץ וקשת, לארגן תהלוכת ילדים לכבודו של רבי שמעון בר יוחאי ועוד ועוד.

לסיכום

מקווה שקצת העשרתם את הידע שלכם בקשר לל"ג בעומר. גם אם כן וגם אם לא, העיקר שיהיה לכם ל"ג בעומר שמח. מארגנים מסיבה או חגיגה משפחתית? אפשר לנצל את הזמן לכל מיני פעולות והפעלות חינוכיות.

אהל הכנסת אורחים

בלג בעומר אנו יושבים מסביב למדורה ומספרים סיפורים על רבי שמעון בר יוחאי, צדקתו, גבורותו, ואהבת האחר שהיתה לו, ישנם הרבה מאד סיפורים על רבי שמעון, במערה שלנו אנו נשמע סיפורים בצורה חווייתית על רבי שמעון והמערה, כיצד ברח מהרומאים, כיצד עזר לאחיו היהודים וכיצד הגן על העולם בצדקתו

פעילות להכנת לאפות בטאבון

סדנת אפייה: לאפות בטאבון סדנת אפיית לאפות בטאבון, זוהי פעילות נעימה וטעימה ואפילו משהו שכל אחד יכול לעשות לבד. זה נכון. אבל יש פה משהו ייחודי… כמו כל סדנה אצלנו בסדנאות להכרת חגי ישראל, הפעילות היא לא רק ה"הפעלה" שעושים בה משהו. הסדנה משלבת בתוכה תוכן ערכי עשיר ומרתק, שתמיד מותאם אליכם, למשתתפים בפעילות ולרמת […]

סדנת יצירת חץ וקשת

הדרכה עשירה ומרתקת בסדנת חץ וקשת מה אנחנו חוגגים בל"ג בעומר ואיך נולד המנהג לשחק בחץ וקשת? בסדנת חץ וקשת נלמד כי המשחק בקשת וחיצים הוא חלק ממנהג רחב יותר של יציאה לחיק הטבע וניצול היום החגיגי של ל"ג בעומר כדי לספר על רבי שמעון בר יוחאי ותקופתו. תוכן ערכי ומותאם אליכם כדי לקלוע את […]

שתפו באהבה
סדנאות חוויה יצירתית

סדנאות חוויה יצירתית

פעילות הסדנאות להכרת חגי ישראל הקיפה והגיעה ללמעלה מ-3537 נקודות בארץ ובעולם ומתרחבת בהתאם לחזון שהסברת הפנים והקניית הערכים בדרך נעימה ושמחה צריכה ויכולה להגיע לכל אחד ואחת. הסדנאות מופעלות במקצועיות ובהתאמה אצל כל המעוניינים בכך לרבות גנים, בתי ספר, מתנ"סים, קיבוצים, מושבים, רשויות, קהילות, חברות, ארגונים, עמותות, ירידים ופסטיבלים, אירועים ופעולות משפחתיות ועד לפעולות ממשלתיות וכלל ארציות.

סדנאות ופעילויות

הדרכה עשירה ומרתקת מה קרה בחנוכה וכיצד חוגגים את חנוכה? אנו מדליקים את הנרות בחנוכייה לזכר נס פח השמן אך אסור לנו ליהנות מאור הנרות ולכן נוהגים להיעזר ב'שמש' – נר שאותו מניחים בצורה בולטת גבוה משאר הנרות. תוכן ערכי ומותאם אליכם ה'שמש' נועד רק להדליק את הנרות שבחנוכייה לכן אנחנו מפרידים אותו משאר הנרות […]

הדרכה עשירה ומרתקת מדוע אנו טובלים תפוח בדבש? נלמד על מנהגי עדות ישראל לאכול בחגי תשרי מאכלים סמליים שיש בהם כדי לבטא את בקשתנו להיכתב לשנה טובה מתוקה כמו טבילת התפוח בדבש בראש השנה. תוכן ערכי ומותאם אליכם במשך הדורות נהגו בעדות ישראל מנהגים שנועדו לבטא בצורות שונות ומיוחדות את ערכי החגים ומשמעויותיהם ולסמל את […]

הדרכה עשירה ומרתקת מדוע משחקים בסביבונים בחנוכה? נשמע את הסיפור על ילדי ישראל שהתחבאו במערות מפני החיילים היווניים וכיצד נעזרו בסביבונים בכל פעם שהחיילים הופיעו במערה ונכיר את האותיות שעל הסביבון ומשמעותן. תוכן ערכי ומותאם אליכם משחק הסביבון מעניק לנו הצצה לרעיון העמוק של 'גלגל חוזר בעולם'. לפעמים אנחנו מצפים למשהו שיקרה ומתאכזבים ואז משחק […]

הורדת קטלוג הסדנאות

בקטלוג זה ניתן לך מידע אודות הסדנאות הרלוונטיות לחודשים הקרובים.

לחצו על כפתור ההורדה להורדת הקטלוג

בקשת הצעה לפעילות

למה מדליקים מדורות בלג בעומר?

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

סדנאות יצירה פעילות לילדים בקיץ חגי ישראל

אכפת לנו מאוד

להעניק שרות מקצועי, מהיר ומסביר פנים, מהרגע הראשון של הקשר ועד לסיום הפעילות

בקשת הצעה לפעילות

למה מדליקים מדורות בלג בעומר?

פניה למה מדליקים מדורות בלג בעומר?

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

למידה משמעותית + חוויה יצירתית

למה מדליקים מדורות בלג בעומר?

נקודות על הסדנא