מבנה בית המקדש

את מבנה בית המקדש ניתן לזהות מרחוק. הצורה מוכרת לנו מאינספור דגמים, הדמיות ציורים ואיורים שנעשו לבית המקדש לאורך השנים. אך מה התפקיד של כל חלק בבית המקדש? למה שימשו כל החדרים וכל החצרות שלו? על כך ועוד – במאמר שלפניכם.

דגם בית המקדש השני

הדגם המוכר של בית המקדש, הוא למעשה דגם של בית המקדש השני, וליתר דיוק: בית המקדש השני בסוף תקופתו. את בית המקדש השני בנו יהודים שעלו מגלות בבל בראשות עזרא ונחמיה בשנת ג'ת"ח לבריאת העולם (350 שנה לפנה"ס), ובתחילת ימיו היה בנוי בצורה פשוטה מאוד, ברובו הגדול מעצים. הדבר נבע מכך שהעם היהודי בארץ ישראל באותה תקופה, היה עני עד למאוד.

הבניין היה נראה כה פשוט וכה עני, עד שהאנשים המבוגרים שעוד זכרו את בית המקדש הראשון המפואר (שבנה שלמה המלך מאות שנים קודם לכן, ונחרב שבעים שנה לפני בניית הבית השני) – בכו כאשר ראו את המקדש החדש שנבנה. את אותם יהודים ה' ניחם על ידי הנביא חגי, שבסופו של דבר הבית הזה יהיה מפואר יותר מבית המקדש הראשון.

בית המקדש השני נבנה בצורה הבסיסית של בית המקדש הראשון, וכפי שיפורט להלן, ובתוספת של מספר דברים שהגיעו מחזון נבואת יחזקאל. במהלך גלות בבל, לאחר חורבן הבית הראשון, יחזקאל הנביא ראה חזון נבואה פלאי על בית המקדש העתיד להבנות, וכאשר נבנה הבית השני – הוספו בו מספר חלקים על פי חזון הנבואה הזו.

הר הבית והעזרות

בית המקדש עומד בתוך הר הבית. הר הבית הוא החלק העליון של הר המוריה, אחד מההרים עליהם בנויה העיר ירושלים. שטח ההר המקודש הוא 500X500 אמה (כ-250 מטר על 250 מטר), ובתוכו עמד בית המקדש.

הר הבית הורחב מאוד לקראת סוף ימיו, בידי המלך הורדוס. הורדוס בנה ארבע קירות ענק (שהכותל המערבי הוא אחד מהם) שישמשו קירות תמך, בתוכם מילא חול, ומעל הכל בנה רחבת ענק – היא רחבת הר הבית המוכר לנו כיום.

מבנה בית המקדש לא עמד במרכז ההר, אלא נטה יותר לפינה המערבית שלו, כאשר רוב השטח הפנוי בהר היה מצד דרום, לאחר מכן מצד מזרח, צד צפון, והשטח הקטן ביותר היה מצד מערב. שטחים הפנויים בהר שימשו למחסנים ולשאר שימושים עבוד המקדש.

מבנה בית המקדש עצמו היה בצורת מלבן. אדם המגיע למקדש מצד מזרח, היה נכנס תחילה לחצר מרובעת שנקראה עזרת הנשים. יש מחלוקת האם החצר הזו הייתה בבית המקדש הראשון, או שהיא הועתקה מנבואת יחזקאל (שם החצר בנויה בצורה שונה). בחצר זו היו ארבעה חדרים בארבעת הצדדים, בגודל של 40X40 אמה (כ-20 מטר על 20 מטר), ששימשו לבדיקת העצים שעתידים לעלות על המזבח, אם יש בהם תולעים או לא; לאחסון יין ושמן לצורך הקורבנות; לצורך טהרת המצורעים במקווה טהרה; ולצורך בישול קורבנות הנזירים. חדרים אלו היו ללא גג, וגם הן הועתקו מבית המקדש שבנבואת יחזקאל.

בחומה המערבית של עזרת הנשים עמד שער מיוחד, שנקרא שער ניקנור, והוא הוביל לחלק הפנימי של המקדש.

לפני השער עמדו 15 מדרגות, בנויות בצורה מעגלית, כשגובה כל אחת מהן היה חצי אמה. מכך יוצא לנו שרצפת העזרה הפנימית הייתה גבוהה יותר ממפלס עזרת הנשים בשבע וחצי אמות – כמעט ארבע מטר.

החצר הפנימית

לאחר שעלינו במדרגות ועברנו את שער ניקנור, אנו עומדים בחלק הפנימי של מבנה בית המקדש.

כעת אנו נמצאים ב"עזרת ישראל" – מלבן של 135 אמה (רוחב העזרה כולה) על 11 אמה (אורך השטח ממזרח למערב). במקום זה עמדו היהודים שאינם כהנים, ויכלו לצפות בהקרבת הקורבנות.

לאחר מכן היו ארבע מדרגות, ושטח בגדול זהה שנקרא "עזרת כהנים". שטח זה עמד לפני המזבח, ושימש את הכהנים בעבודתם.

המזבח היה מרכז בית המקדש, ורוב עבודת הבית סבבה סביבו. גובהו היה כחמשה מטרים, ושטחו היה כ-16 על 16 מטר. העלייה למזבח נעשתה באמצעות כבש – משטח משופע, שאורכו היה כ-16 מטר נוספים. גודל המזבח בבית המקדש השני, הוגדל ביחס לבית המקדש הראשון – וזאת לפי נבואת יחזקאל.

לצד המזבח היו קבועות ברצפת העזרה טבעות מיוחדות, לתוכן הכניסו את ראש הקורבן לצורך שחיטתו, וכן שולחנות לצורך חיתוך חלקי הקורבן ועמודים מיוחדים – עליהם תלו את הקורבן לצורך הפשטת עורו מעליו.

בין המזבח לבניין ההיכל עמד הכיור, ממנו קידשו הכוהנים את ידיהם ורגליהם לפני תחילת העבודה.

מבנה בית המקדש - בניין ההיכל

מבנה בית המקדש, שנקרא גם "ההיכל", היה בגובה עצום של כ-50 מטר, ומחולק לשלושה חלקים.
הנכנס לבניין, עובר תחילה דרך ה'אולם'. מבואת כניסה, בשטח של 11 אמות.

לאחר מכן, עוברים דרך דלתות כפולות אל ה'קודש'. חדר גדול, ברוחב של 20 אמה ובאורך של 40 אמה. בחדר זה עמדה מנורת הזהב, שולחן לחם הפנים ומזבח הקטורת.
הקיר המערבי של הקודש היה למעשה פרוכת כפולה, שהבדילה בין הקודש לבין 'קודש הקודשים'. חדר קודש הקודשים – המקום הקדוש ביותר בבית המקדש, היה חדר בגודל של 20X20 אמה, ובתוכו עמד (בבית המקדש הראשון) ארון הברית – ארון זהב, שבתוכו היו לוחות הברית שאותם נתן ה' למשה רבנו בהר סיני.

סביב כל בניין ההיכל, בעובי הקירות, היו תאים שבהם אחסנו חפצים שונים לצורך בית המקדש, וסביב כל החצר הפנימית הייתה חומה, שבתוכה היו פתחים רבים ועוד לשכות וחדרים שונים לצורך בית המקדש.

ובזכות לימוד צורת בית המקדש, ה' יחשיב לנו את הדבר כאילו אנחנו עוסקים בבניין בית המקדש, ונזכה תיכף ומיד לבניין בית מהקדש השלישי והנצחי – אז נוכל לראות את כל חלקי הבית בעיננו ממש, ולא רק לקרוא עליהם!

סדנאות פעילויות בנושא

רבים מכירים את צורת בית המקדש מציורים ודגמים רבים, אך מהו בעצם בית המקדש? מה מטרתו? מהם הגלגולים השונים שעבר המקדש, מאז הציווי על בנייתו בעת נדודי בני ישראל במדבר, ועד לחורבן בית המקדש השני? על כך ועוד – במאמר שלפניכםלאחר קבלת התורה במעמד הר סיני, מורה ה' למשה רבנו ולעם ישראל לבנות לו בית. […]

בניית דגם בית המקדש בקבוצה סדנת בניית דגם בית המקדש וכליו זוהי פעילות חווייתית מרגשת במיוחד וניתן להפעילה בשתי אופציות. בדף הזה נספר על בניית דגם קבוצתי שניתן לבנות על גבי שולחן בית ספרי ממוצע. (האופציה האחרת היא בנייה של דגם ענק שלבנייתו דרושים לפחות 200 משתתפים ועליו ניתן לקרוא כאן: סדנת בניית דגם בית […]

בניית דגם ענק של בית המקדש סדנת בניית דגם בית המקדש וכליו זוהי פעילות חווייתית ומרגשת במיוחד וניתן להפעילה בשתי אופציות. בדף הזה נספר על בניית דגם ענק בגודל של 9 מטרים על 4.5 ובגובה של כמטר ועשרה. לפעילות זו דרושים לפחות 200 משתתפים בו זמנית. (לקריאה על פעילות מותאמת לקבוצה קטנה יותר לחצו כאן: […]

שתפו באהבה
סדנאות חוויה יצירתית

סדנאות חוויה יצירתית

פעילות הסדנאות להכרת חגי ישראל הקיפה והגיעה ללמעלה מ-3537 נקודות בארץ ובעולם ומתרחבת בהתאם לחזון שהסברת הפנים והקניית הערכים בדרך נעימה ושמחה צריכה ויכולה להגיע לכל אחד ואחת. הסדנאות מופעלות במקצועיות ובהתאמה אצל כל המעוניינים בכך לרבות גנים, בתי ספר, מתנ"סים, קיבוצים, מושבים, רשויות, קהילות, חברות, ארגונים, עמותות, ירידים ופסטיבלים, אירועים ופעולות משפחתיות ועד לפעולות ממשלתיות וכלל ארציות.

סדנאות ופעילויות

מפגש עם סופר הסת"ם והתנסות בכתיבה סדנת הקלף וכתב הסת"ם מתאימה להפעלה לילדים, לבני נוער ולמבוגרים כאשר התוכן וההדרכה מותאמים לגיל המשתתפים, לרמת הידע ולאופי הייחודי שלהם. הפעילות מתאימה במיוחד כהפעלה לחג השבועות, לכבוד בר מצווה, מסיבת חומש לכיתות א-ב, לקייטנות הקיץ ולפעילות המשלבת הורים וילדים. לפני תחילת הפעילות נפרוש את התצוגה הנפלאה של תשמישי […]

סדנת אפייה: לאפות בטאבון סדנת אפיית לאפות בטאבון, זוהי פעילות נעימה וטעימה ואפילו משהו שכל אחד יכול לעשות לבד. זה נכון. אבל יש פה משהו ייחודי… כמו כל סדנה אצלנו בסדנאות להכרת חגי ישראל, הפעילות היא לא רק ה"הפעלה" שעושים בה משהו. הסדנה משלבת בתוכה תוכן ערכי עשיר ומרתק, שתמיד מותאם אליכם, למשתתפים בפעילות ולרמת […]

יצירת ערכת בשמים להבדלה סדנת יצירת ערכת בשמים, היא פעילות יצירתית מלאה בחומרי יצירה מגוונים שבה אנו יוצרים יחד תוצר שימושי וריחני במיוחד. בפעילות זו אנו משתמשים במגוון חומרי יצירה וכל זאת כמובן בשילוב הריח הנפלא של סוגי הבשמים שאנו מביאים לפעילות. הפעילות כוללת תוכן עשיר והדרכה מותאמת למשתתפים, לרמת הידע ולאופי הייחודי שלהם. סדנה […]

הורדת קטלוג הסדנאות

בקטלוג זה ניתן לך מידע אודות הסדנאות הרלוונטיות לחודשים הקרובים.

לחצו על כפתור ההורדה להורדת הקטלוג

בקשת הצעה לפעילות

מבנה בית המקדש

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

סדנאות יצירה פעילות לילדים בקיץ חגי ישראל

אכפת לנו מאוד

להעניק שרות מקצועי, מהיר ומסביר פנים, מהרגע הראשון של הקשר ועד לסיום הפעילות

בקשת הצעה לפעילות

מבנה בית המקדש

פניה מבנה בית המקדש

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

למידה משמעותית + חוויה יצירתית

מבנה בית המקדש

נקודות על הסדנא