מה שמים בצלחת פסח?

צלחת ברכות לחג הפסח או מה שמים בצלחת פסח? מה לשים לך, חריף או מתוק?
זהו, סוף סוף, הרצפה מבריקה, הארונות נקיים, אין פירור של אבק ומי מדבר על חמץ השנה.

התחלנו את הניקיונות מוקדם יחסית, לא האמנתי שזה יקרה.. אבל כמובן, כמו כל שנה, זה הזמן לגלות אוצרות. לפעמים זה מסמך חשוב שלא מצאנו ולפעמים זה כמה משחקי ילדים שהחליטו לשחק איתנו מחבואים. אבל לפעמים מוצאים גם אוצרות באמת אמיתיים.

לא, אני לא מדבר על כסף, זה משהו ששווה הרבה יותר מכסף…

רוצים לדעת? תחזיקו איתנו עד הסוף…

שנה אחת מצאתי תמונה של סבתא שלי עליה השלום, תמונה ממש ישנה, משהו ששמרתי עליו מכל משמר, זו התמונה היחידה שרואים אותה עוד צעירה…

אוי, היא הייתה משהו מיוחד, היא הייתה סבתא מיוחדת, היא תמיד הייתה מספרת על המצות שהם אפו במרתף וחילקו ליהודים שהיו באזור, הסכנה הייתה רבה, אבל יום כיפור ופסח היא תמיד שמרה.

בפסח היא הייתה מתפללת שגם היא תזכה לצאת ממצרים, לצאת לחירות והמצות שלה היו משהו מיוחד.
אני לא זכיתי לטעום אותם, אבל אבא שלי סיפר שבתור ילדים הם חיכו לפסח כדי לאכול את המצות המיוחדות שלה…

קצת גלשנו, נחזור לניקיונות. השנה מצאתי דף של סבא שלי היה כתוב עליו מה שמים בצלחת פסח ואת הסדר של מה שאנחנו נוהגים לשים בצלחת ברכות לחג הפסח, יש גם שקוראים לזה "הקערה". 

צלחת ברכות לחג הפסח

מה שמים בצלחת פסח הזו? מה התפריט של הלילה? עבור מי בכלל הצלחת הזו מיועדת ועוד כל מיני דברים מעניינים מחכים לכם בהמשך המאמר. צלחת ברכות לחג הפסח (או הקערה) נמצאת אצל מנחה הסעודה, על הצלחת אנחנו שמים את המוצרים שנשתמש במהלך הסדר (למעט אחד).

בואו נתחיל, לפי הסדר:

אז מה שמים בצלחת פסח?

את הצלחת אנחנו מסדרים בצורה כזו שמתחת לצלחת יש 3 מצות לשימוש במהלך הסעודה.
ועליהם שמים את שאר המאכלים. בסיום הלילה מה שנשאר זה רק הגרון עוף.

מה שמים בצלחת פסח ברכות

בזמן בית המקדש, בחג הפסח היו מקריבים את קרבן הפסח עצמו, ובנוסף היו מקריבים גם קרבן "חגיגה". קרבן זה היה מבטא את השמחה שיש מכך שעולים לבית המקדש למקום שבו נמצא הגילוי האלוקי בצורה הכי מורגשת.
כיום, בזמן הגלות אנחנו לא מקריבים לא את קרבן פסח ולא את קרבן חגיגה,
כזכר לקרבן פסח אנחנו שמים בצלחת (מצד ימין למעלה) גרון עוף צלוי (או כל בשר צלוי אחר) כזכר לקרבן הפסח שהיה נאכל צלוי.
חשוב לשים לב, שלא לאכול בטעות את חתיכת הבשר הזו, כי כיום – אנחנו לא מקריבים קרבן פסח.

כזכר לקרבן חגיגה אנחנו שמים ביצה (בצד שמאל למעלה)
הקשר בין הביצה לקרבן חגיגה מוסבר בכמה דרכים, יש שהסבירו שהביצה כתבשיל מבושל מזכיר את קרבן חגיגה שהיה מבושל בשונה מקרבן פסח שהיה נאכל צלי, והביצה היא פשוט תבשיל מצוי וקל להשגה. יש כאלו שהסבירו שהביצה בצורתה העגולה מזכירה מאכל אבלים, שעל ידי כך בעצם אנחנו זוכרים את המצב שלנו כעת – בגלות ואבלים על חורבן הבית והחוסר שלנו בקרבן חגיגה.
למרות שהביצה מונחת רק כזכר לקרבן חגיגה, יש הנוהגים לאכול אותה בתחילת הסעודה עצמה ("שולחן עורך") לאחר שקוראים את ההגדה ואוכלים את המצה.

אחרי הזרוע והביצה, נעבור למרור (אותנו אנחנו שמים מתחת לזרוע והביצה, רק ביניהם).
את המרור אנחנו אוכלים כזכר למרירות שהייתה לאבותינו במצרים.
בזמן שבית המקדש קיים, הציווי לאכול מרור היה ממש מהתורה, כיום לאחר חורבן בית המקדש, אנחנו אוכלים את המרור על פי תקנת חכמים.
בעיקרון אפשר לאכול כל ירק שהוא מר, אך נהוג להעדיף את עלי החסה למרור (למרות שהיא לא באמת מרה כאשר אנחנו אוכלים אותה).
כאשר אנחנו נאכל את המרור, נברך עליו ברכה מיוחדת ולא נאכל אותו בהסיבה, מכיוון שתקנת חכמים לאכול בהסיבה – דרכם של אנשים מכובדים בדורות עברו, נכונה רק לאכילת מצות ושתיית ארבע כוסות יין שזה לזכר הנס עצמו. בשונה מהמרור שהוא נאכל לזכר קושי השעבוד והזמנים הלא טובים שהיו לעם ישראל.

לאחר מכן, אנחנו מתקרבים לסלט מתוק במיוחד (מי לא אוהב מתוק?) הנקרא בשם "חרוסת" (אותו אנחנו שמים מצד ימין בחלק התחתון של הצלחת).
סלט מתוק זה, הוא בעצם סוג של מטבל מכל מיני פירות שבני ישראל נמשלו להם, כל עדה נוהגת להכניס דברים אחרים (למשל, תפוח, אגוזים, שקדים ועוד).
המטבל הזה בא להזכיר לנו את הטיט שאבותינו היו מכינים בזמן השעבוד.

מצד שמאל למטה נמצא הכרפס – בצל או תפוח אדמה.
למרות שבסדר של הצלחת פסח הוא נמצא לקראת הסוף, אך לפי סדר השימוש, הוא נמצא ראשון. את הבצל או התפוח אדמה אנחנו אוכלים במטרה מעניינת, והיא פשוט לסקרן את הילדים הקטנים כדי שיחזיקו איתנו מעמד כמה שיותר בלילה הזה.
והמאכל האחרון בצלחת פסח הוא החזרת. אותו אנחנו שמים בין החרוסת והכרפס, רק מתחתיהם.
שורש החזרת, בעצם הוא שוב כמו המרור, רק שאותו אנחנו אוכלים כסנדוויץ בתוך המצה.

הסיבה לכל שאנחנו אוכלים פעמיים מרור, כי הלשון בתורה הוא "ומרורים" – לשון רבים, מכאן החכמים למדו שצריך לאכול פעמיים.
אני מקווה, שכעת אפשר לחזור להמשך הניקיונות לפסח או כל אחד לעיסוקיו הוא, מה שכן, לפחות עכשיו אנחנו יודעים מה שמים בצלחת פסח. וכן להנות מהשתתפות בסדנאות לחג הפסח: סדנת בדיקת חמץ, סדנת כשרות, סדנא לקייטנות.

בהצלחה!

שתפו באהבה
סדנאות חוויה יצירתית

סדנאות חוויה יצירתית

פעילות הסדנאות להכרת חגי ישראל הקיפה והגיעה ללמעלה מ-3537 נקודות בארץ ובעולם ומתרחבת בהתאם לחזון שהסברת הפנים והקניית הערכים בדרך נעימה ושמחה צריכה ויכולה להגיע לכל אחד ואחת. הסדנאות מופעלות במקצועיות ובהתאמה אצל כל המעוניינים בכך לרבות גנים, בתי ספר, מתנ"סים, קיבוצים, מושבים, רשויות, קהילות, חברות, ארגונים, עמותות, ירידים ופסטיבלים, אירועים ופעולות משפחתיות ועד לפעולות ממשלתיות וכלל ארציות.

סדנאות ופעילויות

הדרכה עשירה ומרתקת מה עושים בליל הסדר? נערוך היכרות עם ליל הסדר על כל פרטיו מזווית מרתקת ונגלה כיצד כל מה שאנו עושים בליל הסדר מכוון לזכור ולהזכיר את יציאת מצרים ולעורר רגש של הודיה לה' על הניסים והנפלאות. תוכן ערכי ומותאם אליכם סיפור יציאת מצרים מעורר בנו רגש מיוחד ומחבר אותנו כעם אחד ומאוחד […]

איך מכינים יין? סדנת הפקת יין מענבים לקידוש והבדלה משלבת תוכן עשיר ומרתק והדרכה מותאמת לאופי הייחודי של המשתתפים וחוויה יצירתית מיוחדת של תהליך ייצור היין. כמו בכל הסדנאות שלנו, אנו "יוצרים את הנלמד" כאשר המשתתפים שותפים בכל שלבי הפקת היין מהענבים. בשונה מסדנאות אחרות, בפעילות זו המשתתפים לא יוצרים תוצר אישי, שאותו הם יכולים […]

נר הבדלה איכותי מדונג טהור סדנת יצירת נר הבדלה מדונג דבורים, היא פעילות ייחודית שבה אנו יוצרים יחד את נר ההבדלה מדונג דבורים טהור. אנחנו יוצרים בעצמנו את הנר – מהתחלה ועד הסוף! בפעילות נשמע הסבר ותוכן מרתק ועשיר, מותאם בצורה מלאה ומקצועית למשתתפים, לרמת הידע ולאופי הייחודי שלהם. תוכן עשיר ומרתק מותאם אליכם כמו […]

הורדת קטלוג הסדנאות

בקטלוג זה ניתן לך מידע אודות הסדנאות הרלוונטיות לחודשים הקרובים.

לחצו על כפתור ההורדה להורדת הקטלוג

בקשת הצעה לפעילות

מה שמים בצלחת פסח?

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

סדנאות יצירה פעילות לילדים בקיץ חגי ישראל

אכפת לנו מאוד

להעניק שרות מקצועי, מהיר ומסביר פנים, מהרגע הראשון של הקשר ועד לסיום הפעילות

בקשת הצעה לפעילות

מה שמים בצלחת פסח?

פניה מה שמים בצלחת פסח?

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

למידה משמעותית + חוויה יצירתית

מה שמים בצלחת פסח?

נקודות על הסדנא