שנה מעוברת

שנה מעוברת כל כמה זמן? – על מה ולמה? ולמה יש שני חודשי אדר בשנה זו?
פעם בכמה שנים, בלוח השנה מופיעים שני חודשי אדר – אדר ראשון ואדר שני. מה פשר התופעה? מדוע דווקא חודש אדר הוא שנכפל כל פעם? באיזה חודש חוגגים את פורים? על כך ועוד, בכתבה שלפנינו מסדנאות חינוך.

לוח השנה היהודי, הוא מיוחד בין שאר לוחות השנה שבעולם. לוח שנה, כל לוח שנה, נועד לסדר את הזמן בהשוואה למהלך גרמי השמים.
מטרת הלוח היא לארגן את העונות – לדעת מתי יגיע החורף, מתי עונת הקציר ומתי יש להיערך לתקופת החום. מסיבה זו לוחות שנה היו קיימים עוד בעולם העתיק, כדי החקלאים יוכלו לדעת מתי עתיד להגיע החורף או הקיץ.
כיום לוחות השנה מתחלקים באופן כללי לשלושה סוגים:

לוח שנה סולארי הוא לוח שנה שמבסס על מהלך השמש בלבד.
בכל יום השמש זורחת בבוקר ושוקעת בערב, ולמחרת זורחת שוב. מהלך זה של השמש יוצר את היממה, ואורכה של היממה הוא האורך הממוצע בין זריחה לזריחה – 24 שעות.
ברם, מהלך השמש אינה קבוע. כולנו מכירים את היום המתארך בקיץ לעומת הלילה המתקצר, והיום הקצר בחורף לעומת הלילה הארוך. מהלך השמש משתנה מעונה לעונה, אך לאחר שנה – חוזר בדיוק לאותה נקודה ולאותו אורך יום. הזמן של מחזור השמש נקרא 'שנת חמה', והוא אורך 365 ימים, 5 שעות, 48 דקות ו-45 שניות.
את השנה הזו, חילקו עוד בימי האימפריה הרומית ל12 חודשים, כאשר אורך כל חודש נע בין 28 ימים ל31 ימים – וסכום כל הימים מכל החודשים מגיע למספר 365 ימים.
אך לאחר כמה שנים נוצרת בעיה. אורך שנת החמה האסטרונומית אינו 365 ימים שלמים, אלא בכל שנה נשארת שארית של כמעט 6 שעות, ולאחר ארבע שנים נוצר פער של כמעט יום. מסיבה זו נקבע שכל ארבע שנים יוסיפו יום לחודש פברואר, כך שהוא לא ימנה 28 ימים, אלא 29 ימים.
לוח שנה זה נקרא 'הלוח היוליאני', על שמו של יוליוס קיסר, והוא שימש כמעט 1600 שנה.
אך לאחר כל כך הרבה שנים, שמו לב האסטרונומים לבעיה חדשה שנוצרה: עיבור השנה באמצעות הוספת יום לחודש פברואר לא פותר את כל הבעיות, כי הפער השנתי אינו של 6 שעות, אלא של 'כמעט' 6 שעות. בכל שנה שבה מתייחסים לפער כאל 6 שעות, יש שארית של כמעט 12 דקות, ובכל מחזור של עיבור (שהוא כאמור בן ארבע שנים), השנה בלוח השנה מקדימה את השנה האמיתית בכמעט 48 דקות.
במספר שנים מועט הפער לא ניכר, אך לאחר מאות רבות של שנים – פער הדקות הצטבר לשעות, ואלו לימים. לאחר שנים רבות – נוצר פער של למעלה מעשרה ימים. מסיבה זו שוכלל אופן עיבור השנים, כך שמדי 400 שנה – במקום 100 שנות עיבור לפי הסדר הישן, יש כעת 97 שנות עיבור, ולוח זה הוא הלוח הגרגוריאני, והוא הלוח 'האזרחי' (ספירת הנוצרים) הנהוג היום. וזה קבע שנה מעוברת כל כמה זמן.

לוח שנה לוניארי הוא לוח שנה שמתבסס על מהלך הירח בלבד.
הירח מקיף את כדור הארץ, ובמהלך ההקפה הוא 'גדל' ו'קטן' כתוצאה מהזווית בה רואים את החלק המואר של הירח (החלק שפונה אל השמש) מכדור הארץ. הירח משלים מחזור הקפה, זו הוא גדל עד 'ירח מלא' ואז נחסר והולך עד שהוא נעלם לגמרי, ומתחיל להופיע 'מחדש' (תופעה המוכנה 'מולד הלבנה') בפרק זמן של 29 יום, 12 שעות, 44 דקות ו-2 שניות. זהו בעצם ה'חודש' (שנקרא כך על שם הירח 'החדש', ומסיבה זו המילה 'חודש' בעברית היא גם המילה 'ירח' – על שם הירח החדש), ולכן אורך החודש הירחי הוא או 29 ימים או 30 ימים – לסירוגין (שכן החודש האמיתי הוא 29 וחצי ימים, וסדר של חודש אחד של 29 ימים וחודש אחד של 30 ימים – יוצר איזון בין החודש האמיתי לחודש בלוח השנה).
מחזור של 12 חודשי ירח אלו, מביא אותנו לשנה שלמה – שכן מספר הימים של 12 חודשי הירח, מקרב אותנו למספר הימים של שנת חמה.
הבעיה היא שהסכום אינו זהה, והוא רק בקירוב. שנת החמה היא 365 ימים שלמים, ואילו 'שנת' לבנה היא 354 ימים. כך שבכל שנה נוצר לנו פער של 11 ימים בין שנת החמה לשנת הלבנה. מסיבה זו, לוחות השנה הלוניאריים (בימינו הלוח שמשתמש בשיטה זו הוא לוח השנה המוסלמי) לא קבוע לפי עונות השנה שמתחלפים לפי מופעי השמש, וכך חודש הרמדאן (החודש התשיעי בלוח השנה האיסלמי) חל לפעמים בחורף ולפעמים בקיץ, שכן בכל שנה התחלת החודש תהיה 11 ימים אחורנית לעומת השנה הקודמת – בהשוואה לשנת השמש.

לוח שנה לוניסולארי הוא לוח שנה שמתבסס הן על מהלך הירח והן על מהלך השמש.
לוח השנה מורכב מחישוב של החודשים לפי מהלך הירח – חודש מדויק, וחישוב של השנה לפי המלך השמש – לצורך החישוב של עונות השנה.
לוח השנה היהודי הוא לוח כזה. כל חודש מתחיל עם התחדשות הירח, אך מהלך השנה בכללותה אינו 12 חודשים בכל שנה, אלא מדי כמה שנים מוסיפים חודש נוסף וזו שנה מעוברת, כדי לאזן בין מופעי השמש ומופעי הירח.
הסיבה שלוח השנה היהודי בנוי בצורה הזאת, נעוצה בשתי מצוות בתורה: מצוות קידוש החודש, שמצווה אותנו לחדש את חודשי השנה לפי הירח, ומצוות חג הפסח, שמצווה אותנו לחגוג את חג הפסח ב"חודש האביב". לו לא היינו מעברים את השנה, חג הפסח היה לפעמים בחורף ולפעמים בקיץ.
בעבר, בתקופת בית המקדש ובדורות שלאחר החורבן, עיבור השנה היה לפי החלטת בית הדין. בכל שנה בסוף החורף, היו מתאספים החכמים לדיון מיוחד, בו היו סוקרים את מזג האויר, מצב התבואה ושאר הצמחים – ועל פי זה מחליטים האם האביב כבר מגיע וניתן לקיים את הפסח בחודש ניסן, או שיש צורך להוסיף חודש נוסף. היות והדיון התקיים בסמיכות לפסח, החודש שהוכפל היה חודש אדר – אדר ראשון ואדר שני.

כל כמה זמן יש שנה מעוברתשנה מעוברת כל כמה זמן תלוי במחזוריות של שנה מעוברת היא מורכבת, ומתרחשת כל שנתיים או שלוש. ואם נחשב אז בכל 19 שנים תהיינה 7 שנים מעוברות.
כדי לקבל מושג ולדעת בדיוק מתי יש שנה מעוברת אפשר להשתמש בקיצור הבא:

  • גוח – אדזט.
  • אם נהפוך למספרים אז 3, 6, 8, 11, 14, 17 ו-19.
  • השנים הבאות תהיינה מעוברות: השנה השלישית, השנה השישית, השנה השמינית, השנה האחת עשרה, השנה הארבע עשרה, השנה השבע עשרה והשנה התשע עשרה.

כיום לוח השנה מסודר עם שנה מעוברת, ללא צורך במעקב שנתי אחר עונות השנה. הלל נשיאה, שהיה הנשיא של עם ישראל בארץ ישראל כשלוש מאות שנה לאחר חורבן בית שני, סידר את לוח השנה לדורות הבאים לפי מחזורים של 19 שנים, שחוזרים על עצמם. בכל מחזור כזה, 7 שנים מתוך ה-19 הם שנים מעוברות – בהם נוסף חודש אדר, וכך לוח השנה מתאזן בין השמש ובין הירח.
את כל חגי ומועדי חודש אדר – פורים, שושן פורים, תענית אסתר וקריאת 4 הפרשות – מקיימים באדר השני, כי רוצים לסמוך ולקרב את הגאולה וההצלה של פורים לגאולה וההצלה של פסח, אך השמחה המיוחדת של חודש אדר – משנכנס אדר מרבים בשמחה – מתקיימת בשני האדרים בשווה.

סדנאות חינוך מידע נוסף

ראש השנה היהודי הוא היום הראשון בלוח השנה העברי. הכנו עבורכם עובדות על ראש השנה שאולי לא ידעתם. ראש השנה נחוג במשך יומיים שלמים גם בארץ ישראל בשונה משאר החגים שנחגגים במשך יממה אחת בארץ ישראל ויומיים בחו"ל. בערב ראש השנה נוהגים לעשות התרת נדרים, מבקשים מעשרה יהודים שיתירו לנו את כל הנדרים שנדרנו במשך […]

חגי תשרי בפתח והנה אנחנו כבר מגיעים לחג שפותח לנו את סדרת החגים המדהימה הזו – ראש השנה ראש השנה זהו יום מיוחד בו בורא העולם דן את כל באי העולם על המעשים שהם עשו במשך השנה האחרונה ומחליט איזו שנה תהיה להם בשנה הבאה – כמובן שאנו מתפללים שזו תהיה שנה טובה ומתוקה בראש […]

תוכן עניינים שתפו: קצת רעיונות לפעילות בקייטנה מחפשים רעיונות  לקייטנה? בתי הספר של החופש הגדול, מהווים מסגרת מיוחדת במינה וכר פורה למגוון רעיונות לקייטנה או פעילות קיץ לילדים. משום שמדובר במסגרת לימודית – התלמידים מגיעים לבית הספר ובמובנים רבים ממשיכים את שגרת הלימודים בחודש נוסף, עם זאת לאידך – אין זה יום לימודים רגיל. יתר […]

רקע מערכות החינוך בארץ ובעולם מתלבטות מזה זמן בשאלות יסוד הנוגעות לתהליכי החינוך והלמידה. אנו רואים, בכל מערכות החינוך בעולם, אתגרים גדולים של טיפוח ושימור המוטיבציה של תלמידים ותלמידות, להיות במסגרות החינוך ולקבל את הערכים והמסרים שמערכות החינוך משתדלות להקנות להם. האתגרים העיקריים כדי להתמודד עם אתגרים אלה, עלינו קודם לכל ובראשית העניין להבין את […]

שתפו באהבה
סדנאות חוויה יצירתית

סדנאות חוויה יצירתית

פעילות הסדנאות להכרת חגי ישראל הקיפה והגיעה ללמעלה מ-3537 נקודות בארץ ובעולם ומתרחבת בהתאם לחזון שהסברת הפנים והקניית הערכים בדרך נעימה ושמחה צריכה ויכולה להגיע לכל אחד ואחת. הסדנאות מופעלות במקצועיות ובהתאמה אצל כל המעוניינים בכך לרבות גנים, בתי ספר, מתנ"סים, קיבוצים, מושבים, רשויות, קהילות, חברות, ארגונים, עמותות, ירידים ופסטיבלים, אירועים ופעולות משפחתיות ועד לפעולות ממשלתיות וכלל ארציות.

סדנאות ופעילויות

מדוע נוהגים לאכול מאכלי חלב בחג השבועות? נכיר את המקורות למנהג העתיק והחביב ואת הסיבות לאכילת מאכלי החלב והגבינה לכבוד חג מתן תורה. תוכן ערכי ומותאם אליכם נכיר את השמות של החג והמשמעויות שלהם ונשמע את הסיפור על מעמד קבלת התורה בהר סיני מזווית מרתקת, איך התכוננו בני ישראל ליום הגדול וכיצד הכל התרחש? חוויה […]

הדרכה עשירה ומרתקת מדוע מהדרים להדליק נרות שמן בחנוכה? נשמע את סיפור החג מזווית מרתקת ונלמד כיצד הדלקת המנורה בשמן טהור מבטאת את הניצחון האמיתי של המכבים שלא רצו להשתמש בשמן טמא שהיה זמין בשפע. תוכן ערכי ומותאם אליכם על מנת לפרסם את נס החנוכה ולהגדיל את החשיפה לאור הנרות יש להניח את החנוכייה במיקום […]

פעילות מאפיית מצות אפיית מצות לילדים לנוער ומבוגרים סדנת מאפיית המצות היא פעילות בלתי נשכחתשבה המשתתפים חווים את תהליך אפיית המצה השמורהמתחילתו ועד סופו בעצמם ובמו ידיהםבמאפיית מצות אמיתית שאנו נקים אצלכם חוויית אפיית המצה השמורה היא הזדמנות אמיתית ללמוד איך מכינים מצהולחוות ואת התהליך המרתק של אפיית המצות הסדנה מתאימה לכל הגילאים עם תוכן […]

הורדת קטלוג הסדנאות

בקטלוג זה ניתן לך מידע אודות הסדנאות הרלוונטיות לחודשים הקרובים.

לחצו על כפתור ההורדה להורדת הקטלוג

בקשת הצעה לפעילות

שנה מעוברת

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

סדנאות יצירה פעילות לילדים בקיץ חגי ישראל

אכפת לנו מאוד

להעניק שרות מקצועי, מהיר ומסביר פנים, מהרגע הראשון של הקשר ועד לסיום הפעילות

בקשת הצעה לפעילות

שנה מעוברת

פניה שנה מעוברת

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

למידה משמעותית + חוויה יצירתית

שנה מעוברת

נקודות על הסדנא