חוברת פעילות לחנוכה

שתפו באהבה

חוברת פעילות לחנוכה עבורכם הורים ואנשי חינוך, תלמידים ותלמידות יקרים!

פעילות לחנוכה לילדים בשיטת החינוך היצירתי, בנויה על בסיס של גישה חיובית ומטפחת, ועל הפעלת כל החושים בתהליך הלימוד שהופך לחוויה.  בחוברת פעילות לחנוכה זו ביקשנו להעניק לכם את ההזדמנות לטעום משיתוף החושים האפשריים בלמידה בצורה חווייתית, כדי שתישאו איתכם את ערכי חג החנוכה הנלמדים למשך שנים רבות. אנו שמחים להגיש לקהל הרחב חוברת מיוחדת של פעילויות לכבוד חג חנוכה. מה יש בחוברת? מהו בעצם חג החנוכה, ומה הקשר המיוחד שיש בחג הזה לחינוך וליצירה? על כך ועוד – בכתבה שלפניכם ומתנה חוברת פעילות לחנוכה להורדה

חג החנוכה

חג החנוכה נקרא כך בגלל חנוכת המזבח שנערכה בו. מקובל לחשוב שחג חנוכה מסמל את ניצחון החשמונאים על היוונים, אך הדבר לא מדויק: המלחמה של בני חשמונאי, שהובילו את המרד היהודי בשלטון היווני-סלווקי, לא הסתיימה ביום כ"ה בכסלו. המלחמה המשיכה עוד שנים לאחר מכן, ובמהלכה שוחררו עוד ועוד חבלי ארץ מידי השלטון הזר, והושלט בהם שלטון יהודי. אז מה בעצם קרה בחנוכה?
באותם ימים, ארץ ישראל הייתה תחת שלטון זר. לאחר איבוד העצמאות המדינית בסוף ימי הבית הראשון, בכיבוש הארץ על ידי האימפריה הבבלית, עברה ארץ ישראל מיד ליד. השלטון הבבלי התחלף בשלטון הפרסי, ולאחריו הגיע הכובש הגדול – אלכסנדר מוקדון, שכבש את ארץ ישראל בסערה, ולמעשה ייסד את האימפריה היוונית.
לאחר מותו של אלכסנדר מוקדון, התעוררה שאלת הירושה: מי יירש את אימפריית הענק שהשאיר אחריו. בן יורש לא היה לו, ושטחי ממלכתו האדירים התחלקו בין ארבעת שרי צבאו, שכל אחד מהם השתלט על חלק אחר בממלכה. מצרים נשלטה על ידי תלמי, שהקים שושלת מלכים ארוכה, וסוריה על ידי סלבקוס, שגם הוא הקים שושלת משלו.

לשימושכם גם סדנת נרות חנוכה ורעיונות לקייטנה 

להזמנת פעילות לחנוכה

ארץ ישראל בתווך

תחת השלטון התלמאי, נהנו היהודים מחופש דת. היוונים במצרים לא ניסו לכפות את דתם על היהודים, ואפילו ניסו הם ללמוד על היהדות ולהתרשם מחכמתה. תחת השלטון הזה גם התורה תורגמה ליוונית, ובארץ ישראל לא היו ליהודים בעיות.
ברם, לאחר שינוי השלטון, השתנתה גם הגישה. הסלבקים ניסו לכפות את התרבות ההלניסטית על היהודים בארץ, המקדש חולל ובתוכו הוצב פסל זאוס – ראש האלים בפנתיאון היווני, וגם המזבח שוקץ ועליו הקריבו היוונים חזירים לעבודה זרה שלהם.

חנוכה והמרד המכבי

כמובן שגזירות הדת הרבות שגזר השלטון לא התקבלו בעם בצורה שקטה. רבים קיימו את התורה והמצוות בסתר, במערות ובמדבר, אך קבוצה נועזת, שהתגבשה סביב מתתיהו הכהן וחמשת בניו ממודיעין, הכריזה מרד גלוי נגד השלטון.
בקרבות עזי נפש ובניסים גלויים, כבשו היהודים שטח אחר שטח ועיר אחר עיר, עד שהצליחו לכבוש גם את ירושלים ולשחרר את בית המקדש.
כעת יכלו המכבים לטהר ולנקות את המקדש, וביום כ"ה כסלו, לאחר שלוש שנים בהם לא הייתה עבודת קודש במקדש, נחנך המזבח החדש אותו בנו הכהנים וחודשה העבודה.
מיום זה והלאה, למשך שמונה ימים, קרה נס פך השמן – כמות שמן קטנה, שהייתה אמורה להספיק ליום אחד, הספיקה ודלקה במשך שמונה ימים, עד שהצליחו להפיק שמן זית חדש – בטהרה.

חג החינוך

חנוכה הוא על שם חנוכת המזבח, אך השם 'חנוכה' מקפל בתוכו משמעות נוספת: חג החינוך.
מצוות החג היא הדלקת נרות חנוכה בכל בית, כדי לפרסם את הנס הגדול לכל בני הבית. גם אם ראינו את ההדלקה בבית הכנסת, או הדלקת נרות פומבית ברחובה של עיר, עדיין מוטלת עלינו החובה להדליק את הנרות בבית שלנו, ולספר ולפרסם את הנס לילדים שלנו.
אם כן, חג חנוכה הוא גם של חינוך – להעביר את מסר העוז היהודי, והנכונות להלחם בחירוף נפש כדי שנוכל להתנהג כיהודים, גם לדורות הבאים.
בקישור שבתחתית העמוד תוכלו להוריד חוברת מהודרת, ובה פעילויות שונות בקשר לחג החנוכה, בצורת חינוך ייחודית: חינוך באמצעות יצירה.
אנו בטוחים שתמצאו עניין רב בחוברת זו, ושנזכה להפיץ את אור החג בכל מקום, עד שנגיע לאור הגדול – אור הגאולה האמיתית והשלמה. מצורפת לכם חוברת פעילות לחנוכה להורדה. וגם להמשך הכנו עבורכם סדר טו בשבט להדפסה

חוברת פעילות לחנוכה לילדים
שתפו באהבה
סדנאות חוויה יצירתית

סדנאות חוויה יצירתית

פעילות הסדנאות להכרת חגי ישראל הקיפה והגיעה ללמעלה מ-3537 נקודות בארץ ובעולם ומתרחבת בהתאם לחזון שהסברת הפנים והקניית הערכים בדרך נעימה ושמחה צריכה ויכולה להגיע לכל אחד ואחת. הסדנאות מופעלות במקצועיות ובהתאמה אצל כל המעוניינים בכך לרבות גנים, בתי ספר, מתנ"סים, קיבוצים, מושבים, רשויות, קהילות, חברות, ארגונים, עמותות, ירידים ופסטיבלים, אירועים ופעולות משפחתיות ועד לפעולות ממשלתיות וכלל ארציות.

סדנאות ופעילויות

קופת צדקה צבעונית מעץ סדנת יצירת קופת צדקה מעץ, מתאימה במיוחד להפעלה לקבוצות של הגילאים הצעירים ולהפעלה בהפנינג ויריד פתוח. הסדנה מומלצת בדרך כלל לתלמידים ולתלמידות עד כיתות ד' ובמיוחד לילדי הגנים. זוהי פעילות מותאמת לגיל הרך שאין בה משהו מורכב. הילדים מאוד נהנים לצבוע בגואש ובצבעי הטוליפ את הקופות האישיות שלהם. כמו בכל סדנה, […]

יין: איך מכינים אותו? סדנת הפקת יין מענבים לקידוש והבדלה משלבת תוכן עשיר ומרתק והדרכה מותאמת לאופי הייחודי של המשתתפים וחוויה יצירתית מיוחדת של תהליך ייצור היין. כמו בכל הסדנאות שלנו, אנו "יוצרים את הנלמד" כאשר המשתתפים שותפים בכל שלבי הפקת היין מהענבים. בשונה מסדנאות אחרות, בפעילות זו המשתתפים לא יוצרים תוצר אישי, שאותו הם […]

הכנת רעשן לפורים יצירת רעשן מעץ רעשן לפורים כולם רוצים, כי פורים הוא חג רעשני.אנו מזמינים אתכם לפעילות הכנת רעשן לפורים בעצמכם,יצירת רעשן מעץ, מלוטש ומבריק עם קישוטים צבעוניים. בחג הפורים אנו שומעים את קריאת המגילה פעמיים,בפעם הראשונה בליל חג הפורים ובפעם השנייה במהלך היום.לפני שמתחילה קריאת המגילה צריך להכין אביזר חשוב: הרעשן!כי בכל פעם […]

הורדת קטלוג הסדנאות

בקטלוג זה ניתן לך מידע אודות הסדנאות הרלוונטיות לחודשים הקרובים.

לחצו על כפתור ההורדה להורדת הקטלוג

בקשת הצעה לפעילות

חוברת פעילות לחנוכה

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

סדנאות יצירה פעילות לילדים בקיץ חגי ישראל

אכפת לנו מאוד

להעניק שרות מקצועי, מהיר ומסביר פנים, מהרגע הראשון של הקשר ועד לסיום הפעילות

בקשת הצעה לפעילות

חוברת פעילות לחנוכה

פניה חוברת פעילות לחנוכה

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

למידה משמעותית + חוויה יצירתית

חוברת פעילות לחנוכה

נקודות על הסדנא