חידון פורים – פעילות פורים לילדים

פורים שמח! הגיע הזמן לחגיגה, תחפושות ומשחקים! להכין את עצמך לחידון פורים מרתק בן 20 שאלות ותשובות שיבחן את הידע שלך על החג.

במהלך החידון נגלה עובדות מרתקות על מגילת אסתר, דמויותיה ומנהגיה. תהנה מחוויה לימודית ומשעשעת שתעזור לך להעמיק את הבנתך את חג פורים ותכניס אותך לאווירת החג. מסע מרתק בזמן ובחגיגה של ידע, יצירתיות ושמחה!

חידון פורים

חג פורים חל בחודש אדר. ליתר דיוק, ברוב המקומות חל פורים בי"ד באדר, ובערים מוקפות חומה בימי יהושע בן נון חל פורים בט"ו באדר. בשנה מעוברת חג פורים חל באדר ב'.

מקור השם "פורים" הוא במילה "פור", גורל. המן הרשע הטיל גורל כדי לקבוע באיזה יום יהרוג את כל היהודים. השם "פורים" מדגיש את ההיפוך המפתיע: הגורל שהיה אמור להביא להשמדת היהודים הפך ליום של הצלה וניצחון. יד ה' נסתרת לאורך כל המגילה.

מרדכי היה משבט בנימין לפי המסופר במגילת אסתר (ב', ה') מכונה מרדכי "איש ימיני", מה שמצביע על ייחוס לשבט בנימין. 

הגמרא (מגילה יב', א') דורשת את הכינוי "יהודי" כמתייחס לאמו של מרדכי, שהייתה משבט יהודה. לפי פירוש זה, מרדכי היה צאצא של שני השבטים: בנימין ויהודה.

שם ה' לא מוזכר כלל במגילת אסתר. היעדרותו של שם ה' עוררה שאלות רבות בקרב פרשני המקרא לאורך ההיסטוריה.

האחשדרפנים היו מושלי הפרובינציות בפרס ומדי בתקופת הממלכה של אחשוורוש.

תפקידם היה: גביית מיסים, , ניהול המשפט, פיתוח כלכלי
ושמירה על הסדר.
האחשדרפנים היו כפופים למלך ומונו על ידו.

במגילת אסתר כתוב: וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים" (אסתר ט', כב). הפסוק מורה במפורש על מצוות משלוח מנות, ומתאר אותה כביטוי של אחווה. הגמרא מפרטת את הלכות משלוח מנות:

  • יש לשלוח לפחות שתי מנות לאדם אחד.
  • המנות צריכות להיות ראויות לאכילה.
  • מצווה לשלוח מנות דווקא ביום פורים.

כל יהודי חייב לתת מתנות לאביונים בפורים. אדם יוצא ידי חובתו בנתינת שתי מתנות, אחת לכל אביון. נתינת מתנות רבות יותר היא משובחת.

המתנה יכולה להיות כסף או מאכל. אין לתת בגדים או ספרים. יש הסבורים שצריך לתת דבר שאפשר ליהנות ממנו בסעודת פורים, ולכן עדיף לתת מאכלים או כסף שאפשר לקנות בו מאכלים. על פי הרמב"ם: מתנות לאביונים נועדו להבטיח שכל יהודי יהיה לו מספיק מזון לסעודת פורים.

את מגילת אסתר פעמיים בפורים:

  • פעם אחת בליל פורים, לאחר תפילת ערבית.
  • פעם נוספת ביום פורים, לאחר קריאת התורה.

לעדות השונות יש מנהגים ומאכלים שונים: 

כל העדות נוהגים לאכול אוזני המן במילויים שונים, פרג שוקולד, תמרים ושקדים ואפילו בשר.

  • אפיית אוזני המן: כיסני בצק ממולאים בפרג, פירות יבשים או שוקולד.
  • קרפלך: כיסני בצק ממולאים בבשר.
  • לביבות: מעין פנקייק תפוחי אדמה.
  • זרעים: גרעינים קלויים. כפי הנאמר בנביא דניאל פרק א' פסוק ט"ז "ונותן להם זרעונים".
  • מקרוט: מאפה סולת ממולא בתמרים.
  • ועוד..

נס פורים אירע בשנים ג'תד-ג'תה (355-356 לפני ספירת הנוצרים), בתקופה שלאחר חורבן בית המקדש הראשון ולפני שנבנה בית המקדש השני.

שמות עשרת בני המן, לפי סדר הופעתם במגילת אסתר פרק ט', פסוקים ז'-י':

  • פַּרְשַׁנְדָּתָא
  • דַּלְפוֹן
  • אַסְפָּתָא
  • פּוֹרָתָא
  • אֲדַלְיָא
  • אֲרִידָתָא
  • פַּרְמַשְׁתָּא
  • אֲרִיסַי
  • אֲרִידַי
  • וַיְזָתָא

חשוב לציין ששמות אלה מופיעים רק פעם אחת בתנ"ך, ואין עליהם מידע נוסף מלבד שמותיהם.

שמה העברי של אסתר היה הדסה. בתלמוד מופיעות 2 דעות לשמה: השם המקורי שלה היה הדסה אבל היא כונתה 'אסתהר' בפי הפרסים, מילה בפרסית שמשמעותה 'ירח' שכן היא הייתה יפה במיוחד.

חידון פורים זה שם דגש על הכרות עם מגילת אסתר, דמויותיה, אירועיה ומנהגי החג. שאלות החידון נגעו הן בפרטים הקטנים והן בתמונה הרחבה, תוך שילוב ידע היסטורי, פרשנות חז"ל ומנהגי עדות. בהצלחה. תוכלו להצטרף לאחת הסדנאות שלנו לדוגמא: סדנת גביע למשתה פורים בצריבת חול.

אוזני המן,אוזני המן מתכון,מתכון לאוזני המן,מתכון לאוזני המן,אוזני המן פרווה,מתכון לאוזני המן פרווה,אוזני המן מתכון קלאסי
שתפו באהבה
סדנאות חוויה יצירתית

סדנאות חוויה יצירתית

פעילות הסדנאות להכרת חגי ישראל הקיפה והגיעה ללמעלה מ-3537 נקודות בארץ ובעולם ומתרחבת בהתאם לחזון שהסברת הפנים והקניית הערכים בדרך נעימה ושמחה צריכה ויכולה להגיע לכל אחד ואחת. הסדנאות מופעלות במקצועיות ובהתאמה אצל כל המעוניינים בכך לרבות גנים, בתי ספר, מתנ"סים, קיבוצים, מושבים, רשויות, קהילות, חברות, ארגונים, עמותות, ירידים ופסטיבלים, אירועים ופעולות משפחתיות ועד לפעולות ממשלתיות וכלל ארציות.

סדנאות ופעילויות

סדנת פירות לט"ו בשבט מהי סדנת סלטים ושיקיים? סדנת פירות לט"ו בשבט שבה נלמד על הסיבות לכך שאנו חוגגים את "חג האילנות".בט"ו בשבט אנו מציינים את "ראש השנה" של עולם הצומח,ומקדישים את תשומת הלב שלנו למה שאפשר ללמוד מהעצים ומהפירות. המנהגים והמסרים הערכיים של ט"ו בשבט,כפי שהתפחתו בכל קהילה על פי המסורת שלה,מראים עד כמה […]

בניית דגם בית המקדש בקבוצה סדנת בניית דגם בית המקדש וכליו זוהי פעילות חווייתית מרגשת במיוחד וניתן להפעילה בשתי אופציות. בדף הזה נספר על בניית דגם קבוצתי שניתן לבנות על גבי שולחן בית ספרי ממוצע. (האופציה האחרת היא בנייה של דגם ענק שלבנייתו דרושים לפחות 200 משתתפים ועליו ניתן לקרוא כאן: סדנת בניית דגם בית […]

נר הבדלה איכותי מדונג טהור סדנת יצירת נר הבדלה מדונג דבורים, היא פעילות ייחודית שבה אנו יוצרים יחד את נר ההבדלה מדונג דבורים טהור. אנחנו יוצרים בעצמנו את הנר – מהתחלה ועד הסוף! בפעילות נשמע הסבר ותוכן מרתק ועשיר, מותאם בצורה מלאה ומקצועית למשתתפים, לרמת הידע ולאופי הייחודי שלהם. תוכן עשיר ומרתק מותאם אליכם כמו […]

הורדת קטלוג הסדנאות

בקטלוג זה ניתן לך מידע אודות הסדנאות הרלוונטיות לחודשים הקרובים.

לחצו על כפתור ההורדה להורדת הקטלוג

בקשת הצעה לפעילות

חידון פורים – פעילות פורים לילדים

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

סדנאות יצירה פעילות לילדים בקיץ חגי ישראל

אכפת לנו מאוד

להעניק שרות מקצועי, מהיר ומסביר פנים, מהרגע הראשון של הקשר ועד לסיום הפעילות

בקשת הצעה לפעילות

חידון פורים – פעילות פורים לילדים

פניה חידון פורים – פעילות פורים לילדים

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

למידה משמעותית + חוויה יצירתית

חידון פורים – פעילות פורים לילדים

נקודות על הסדנא