פורים דמוקפים

פורים דמוקפים או מי צריך היום מבצר ואיך זה קשור אליך?

אתם אוהבים לטייל? אם כן, בואו תספרו לי בבקשה לאן יצאתם לטייל בפעם האחרונה. ואם אתם לא אוהבים לטייל, לא נורא. אני אעשה זאת בשבילכם.
הנקודה שממנה אני מתחיל כל פעם שאני מגיע לישראל, זה כמובן ירושלים עיר הקודש. אני מגיע לכותל המערבי ומתפלל לאבינו שבשמים שיאמר די לצרותינו וישלח לנו את הגאולה, כאן ועכשיו.
אחד הדברים היפים שיש בירושלים, זה העיר העתיקה, אפשר לראות את החומות העתיקות, ובכלל ריח של קדושה נמצא במקום הזה.
יש משהו מעניין המקשר את ירושלים לזמן שאנחנו נמצאים בו כעת – חג פורים. בירושלים חוגגים את פורים שונה מכל העולם. כיום, בכל העולם חוגגים את פורים ב י"ד אדר ובשונה מכך בירושלים חוגגים למחרת – ב ט"ו אדר. (יש כאלו שחוגגים, גם וגם, תחזיקו מעמד, נדבר על זה בהמשך) יודעים למה?
בואו נחזור כמה שנים אחורה, אל תקופת הזמן של מרדכי ואסתר. ממש לזמן שבו קרה נס פורים.
יודעים מה היה המצב בארץ ישראל? גרוע! הכל הרוס ושבור. זה היה לאחר החורבן של בית המקדש הראשון, לא רק ירושלים סבלה ונהרסה מהחורבן, אלא גם מה שהיה בדרכם של הבבלים, הכל נהרס כמעט כליל.
מה הקשר אלינו, כבר ניחשתם? רמז? תסתכלו בסוף מגילת אסתר.

בקצרה ממש. לאחר שאת המן תלו על עץ גבוה חמישים אמה, היהודים קיבלו רשות להרוג את כל מי שרצה להשמיד אותם, המלחמה בכל העולם הייתה בי"ד אדר, לבקשת המלכה אסתר, בעיר הבירה, שושן המשיכו את המלחמה עוד יום אחד נוסף – ט"ו באדר.
לזכר כך קבעו חכמים שבערים הדומות לשושן שהייתה מוקפת חומה, יחגגו את פורים למחרת – בט"ו באדר.
זוכרים שדיברנו על כך שהמצב בארץ ישראל בתקופת הסיפור של נס פורים – לאחר חורבן בית המקדש הראשון, היה נורא. נסו לתאר לעצמכם, כמה ערים נשארו שלמות כולל החומות שהקיפו את העיר. כנראה שרק בודדות…
החכמים לא רצו להנציח את המצב העלוב הזה, לכן הם קבעו שהתקופה על פיה יקבע האם העיר מוקפת חומה זה לא לפי הזמן של נס פורים, אלא לפי תקופת יהושע בן נון שהכניס את ישראל לארץ ומאז ישראל קיבלה את קדושתה ונהפכה לארץ ישראל המקודשת לעם ישראל.

יש הרבה ערים שבמהלך השנים היו מוקפות חומה, אבל להלכה מה שקובע, זה איזה ערים היו מוקפות חומה בזמנו של יהושע בן נון (לפני למעלה מ3000 שנה).
ובכן, העיר היחידה שברור לנו שהייתה מוקפת חומה מהתקופה ההיא זה עיר הקודש – ירושלים.
יש כמה ערים שכבר במשנה ובגמרא מובאת שהייתה להם מסורת שהם היו מוקפות חומה מתקופת יהושע בן נון: קצרה הישנה של ציפורי, חקרה של גוש חלב, יודפת הישנה, גמלא, גדוד, חדיד, אונו, ירושלים, לוד, גיא החרשים. אך המסורת של מיקומים אלו לא נשתמרה מספיק.
אם לא הבנתם את כל השמות, לא נורא. זה שמות עתיקים של ערים מפעם…
בנוסף, יש עוד הרבה מאוד ערים. כ-30(!) ערים שיש עליהם ספיקות ודיונים הלכתיים והיסטוריים. לא נמנה פה את כולם, אבל כמה מהם: טבריה, צפת, יפו, באר שבע, בית שאן, חיפה, לוד, בני ברק, בית שמש, בית אל, שילה, חברון, קרית ארבע, אור יהודה ועוד.

יש נקודה מעניינת שלפעמים שוכחים אותה, זה שנקבע בהלכה שהתקופה הקובעת היא תקופתו של יהושע בן נון לא הגבילה את ההלכה רק לארץ ישראל. גם בחוץ לארץ, במידה ויש עיר שתהיה לנו מסורת שהיא מוקפת חומה מימות יהושע בן נון יקראו שם מגילת אסתר ויקיימו גם את שאר המצוות של פורים (מספק) גם בט"ו באדר.
ואכן יש ערים בחוץ לארץ כמו דמשק, איזמיר וחאלב שיש חוקרים הטוענים ומנסים להוכיח שאכן היו מוקפות חומה מתקופת יהושע בן נון, ובעיקרון על פיהם יש מקום לכך שיקיימו את מצוות החג בערים אלו, לפחות מספק, בשני הימים.

פורים דמוקפים ירושלים

אם כבר, בואו נבדוק את הידע שלכם. מוכנים?

אמנם לא חידון פורים אבל ידעתם שגם בעולם יש כמה ערים עתיקות מוקפות חומה? אמנם לא מתקופת יהושע בן נון, אבל עדיין עתיקות.
את העיר יורק אתם מכירים? העיר יורק, כיום חלק מבריטניה היא עיר מתקופת הרומאים מוקפת בחומות, חלק ניכר מהן נשאר עד היום.
בואו נתקדם. טרודאנט – אומר לכם משהו? מדובר על עיירה במרוקו. החומות של העיירה נבנו במאה ה-16 ועומדות עד היום.
אולי על העיר פינגיאו יצא לכם לשמוע לפני כמה שנים בחדשות. מדובר על עיר קטנה בסין שגם שם היא מוקפת חומה עתיקה. ב2004 חלק מהחומה התמוטטה, אבל כל השאר עדיין עומד מאז.
ויש עוד כמה מקומות שיש שם חומות עתיקות, למשל במדינות: קרואטיה, צרפת, ספרד, אוזבקיסטן ועוד.

תכל'ס, מה עושים?

ההלכה קובעת שבערים שיש בהם ספק האם הם ערים שהיו מוקפות חומה מימות יהושע בן נון, ינהגו כמו כולם ויחגגו את פורים בי"ד באדר ואחר כך למחרת בט"ו יקיימו את כל מצוות החג שוב מספק.
פורים דמוקפים כיום, חוץ מירושלים אין עוד עיר שחוגגים שם רק בט"ו באדר.
גם בערים שיש בהם ספק לא בכולם נוהגים לחגוג בשני הימים והסיבות לכך משתנות בכל מקרה לגופו ובהתאם לדעת הרבנים באותו מקום.
ונסיים בתפילה שתתקיים כבר הנבואה על הגאולה בקשר לירושלים "פרזות תשב ירושלים" במהרה בימינו אמן. פעילות לקייטנה בנושאי חגי ישראל: סדנת גביע למשתה פורים

שאלות נוספות בחגי ישראל
שתפו באהבה
סדנאות חוויה יצירתית

סדנאות חוויה יצירתית

פעילות הסדנאות להכרת חגי ישראל הקיפה והגיעה ללמעלה מ-3537 נקודות בארץ ובעולם ומתרחבת בהתאם לחזון שהסברת הפנים והקניית הערכים בדרך נעימה ושמחה צריכה ויכולה להגיע לכל אחד ואחת. הסדנאות מופעלות במקצועיות ובהתאמה אצל כל המעוניינים בכך לרבות גנים, בתי ספר, מתנ"סים, קיבוצים, מושבים, רשויות, קהילות, חברות, ארגונים, עמותות, ירידים ופסטיבלים, אירועים ופעולות משפחתיות ועד לפעולות ממשלתיות וכלל ארציות.

סדנאות ופעילויות

קופת צדקה צבעונית מעץ סדנת יצירת קופת צדקה מעץ, מתאימה במיוחד להפעלה לקבוצות של הגילאים הצעירים ולהפעלה בהפנינג לילדים לכבוד ראש השנה וחגי תשרי ויריד פתוח. הסדנה מומלצת בדרך כלל לתלמידים ולתלמידות עד כיתות ד' ובמיוחד לילדי הגנים. זוהי פעילות מותאמת לגיל הרך שאין בה משהו מורכב. הילדים מאוד נהנים לצבוע בגואש ובצבעי הטוליפ את […]

יצירת ערכת בשמים להבדלה סדנת יצירת ערכת בשמים, היא פעילות יצירתית מלאה בחומרי יצירה מגוונים שבה אנו יוצרים יחד תוצר שימושי וריחני במיוחד. בפעילות זו אנו משתמשים במגוון חומרי יצירה וכל זאת כמובן בשילוב הריח הנפלא של סוגי הבשמים שאנו מביאים לפעילות. הפעילות כוללת תוכן עשיר והדרכה מותאמת למשתתפים, לרמת הידע ולאופי הייחודי שלהם. סדנה […]

בניית דגם ענק של בית המקדש סדנת בניית דגם בית המקדש וכליו זוהי פעילות חווייתית ומרגשת במיוחד וניתן להפעילה בשתי אופציות. בדף הזה נספר על בניית דגם ענק בגודל של 9 מטרים על 4.5 ובגובה של כמטר ועשרה. לפעילות זו דרושים לפחות 200 משתתפים בו זמנית. (לקריאה על פעילות מותאמת לקבוצה קטנה יותר לחצו כאן: […]

הורדת קטלוג הסדנאות

בקטלוג זה ניתן לך מידע אודות הסדנאות הרלוונטיות לחודשים הקרובים.

לחצו על כפתור ההורדה להורדת הקטלוג

בקשת הצעה לפעילות

פורים דמוקפים

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

סדנאות יצירה פעילות לילדים בקיץ חגי ישראל

אכפת לנו מאוד

להעניק שרות מקצועי, מהיר ומסביר פנים, מהרגע הראשון של הקשר ועד לסיום הפעילות

בקשת הצעה לפעילות

פורים דמוקפים

פניה פורים דמוקפים

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

למידה משמעותית + חוויה יצירתית

פורים דמוקפים

נקודות על הסדנא