למה אוכלים אוזני המן בפורים?

 למה אוכלים אוזני המן בפורים? מי רואה היום אוזני המן ולא נזכר מיד בפורים? בקושי סיימנו את חנוכה ובמאפיות מיד נראים כבר אוזני המן חמים מונחים להם על המדף. מי רואה אוזני המן וזה לא מתחבר לו בראש למסכות, רעשנים תחפושות ועוד כל מיני דברים שמחים?! פורים בכלל זה הרי יום של שמחה, חג משפחתי עם חוויות טובות, זוכרים את הנס וחוגגים אותו בכל שנה מחדש.
אבל, כמו שבטח שאלנו את עצמנו לא פעם ולא פעמיים: ראש של דג בראש השנה – אפשר להבין – שנהיה לראש ולא לזנב, מצות בפסח אנחנו אוכלים לזכר הפת שאכלו אבותינו כי הבצק לא הספיק לתפוח כשמיהרו לצאת ממצרים, בט"ו בשבט פירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל, גם קשור איך שהוא. אבל מי באמת יודע איך בצק עם מילוי מתוק קשור לפורים ומה בכלל הקשר בין המאכל הזה להמן?

רגע לפני שנצלול עמוק ונענה על השאלה איך אוזני המן קשורים לפורים, הרי כולנו נסכים עם כך שהיה להמן לא רק אוזניים, וכנראה שהיו לו עוד כמה איברים בגוף. ואכן, מעניין לדעת למשל שיהודי חברון הספרדיים נהגו לאכול מאכלים שהם קראו לו "שיני המן", יהודי יוון אכלו מאכל הנקרא "שערות המן", יהודי מרוקו אכלו את "עיני המן" היו כאלו שאכלו את "לב המן", מצאנו אפילו כאלו שאכלו מאכל שקראו לו "רגלי המן" ועוד הרבה רעיונות יצירתיים שהומצאו במהלך הדורות בכל מיני עדות.

רק על המקור של השם למאכל בשם אוזני המן, ישנם הטוענים לכאן ולכאן. יש המצדדים ואומרים שמאכל זה הוא עתיק יומין ואינו חדש כלל, וכבר בסוף ימי הביניים ישנם עדויות למאכל בשם זה ועוד קודם לכן. יש הטוענים ואומרים שהשם העברי "אוזני המן" הוא שיבוש הסטורי מהשם ביידיש למאכל הזה "המן טאש" ("כיס המן"). שמסתבר שמקורו בכלל הוא מגרמנית שנקרא: מוֹן-טאשֶה (Mohntasche). המשמעות של המאכל הזה בגרמנית הוא "כיס פרג", ומכאן לדבריהם הדרך לשיבוש סלולה שהרי בגרמנית זה נקרא כיסי פרג, המילה פרג בגרמנית (מון) מזכירה את המילה המן ומשם ביידיש זה עבר לכיסי המן ומשם איכשהו זה הגיע לשם אוזני המן.
היו כאלו שהרחיקו והסבירו שהמקור לכך שבעברית מאכל זה נקרא דווקא אוזני המן בכלל לקוח ממנהג נוצרי שיש להם מנהג לאכול מאכל בשם אוזני יהודה.

האמת שלא קיים מקור הלכתי לכך שצריך לאכול אוזני המן, אבל אם נחפש למה בכל זאת כן לאכול את אוזני ההמן, הרי שיש לכך הרבה סיבות טובות, ואולי נצליח לגעת על קצה המזלג עד שאוזני ההמן יצאו מהתנור…
נכון שכיום אפשר למצוא בחנויות אוזני המן בכל הטעמים ובעיקר טעם שוקולד, אבל אוזני המן המקוריים היו בצק ממולא פרג.
לפי המסופר שבגלל בעיות כשרות, אסתר אכלה בבית המלך רק זרעונין ובכך חסכה מעצמה את בעיית הכשרות, וכזכר למאכלה של אסתר יש הנוהגים בפורים לאכול זרעונים ומנהג זה אפילו מובא בספרי הלכה, ומכאן הגיעו לאכילת פרג שדומה לזרעונים.
בשונה מהמנהג הקודם יש שנהגו להכניס כמילוי בתוך אוזני המן שומשום בגלל שבלשון אשכנז לשומשום קוראים "מהן" שזה אותיות של השם המן.
בנוסף לכך היו שקישרו בין אוזני המן למנהג אחר קדום והוא לאכול כיסני בשר. המנהג לאכול כיסני בשר נועד לרמז שכמו שהבשר מתחבא בתוך הבצק כך גם נס פורים היה נס שהתחבא בשרשרת אירועים הגיוניים וטבעיים ולא מדובר על נס שובר שגרה כמו קריעת ים סוף.
מה שכן, כך או כך, אם נתבסס על מקור כזה או אחר, או אולי בכלל נתבסס על המנהג המעשי לאכול את האוזני המן של סבתא… תמיד אפשר לאכול אוזן המן ולכוון לצאת ידי חובת כל הדעות…

אמנם, מצאנו כבר כמה סיבות לאכילת אוזני המן בפורים ואפילו מצאנו הסבר לשם של המאכל הזה, כעת בואו ננסה להבין את צורתו הייחודית – משולשים.
לצורתו של אוזן המן ישנם גם כמה מקורות יצירתיים והפעם נבחר אחד מהם. יש שהסבירו בהתאם למדרש שכאשר ראה המן הרשע בעיני רוחו את שלושת האבות של עם ישראל תש כחו והבין שלא יוכל לנצחם ולזכר כך אנחנו אוכלים המן-תש (אוזני המן באידיש) עם שלוש פינות המרמזות על שלושת האבות (אברהם, יצחק ויעקב) שהתישו את כוחו של המן.

אז מה תכלס?

איך שלא נסביר, ואיך שלא נרצה, כמה שלא נעמיק, המנהג לאכול אוזני המן תפס תאוצה רבה בעם ישראל.
אפילו שכמו שהבנו שאין הלכה לאכול אוזני המן, ראינו צדיקים גדולים (וביניהם הרבי מליובאוויטש) שמקפידים לאכול בסעודת פורים אוזני המן, ואפילו לתת אוזני המן ממולאים בפרג כחלק ממשלוחי מנות.
אז אם עדיין לא קניתם אוזני המן, עוד לא מאוחר, רוצו לפני שיגמר במאפיות…

מידע נוסף

אוזני המן,אוזני המן מתכון,מתכון לאוזני המן,מתכון לאוזני המן,אוזני המן פרווה,מתכון לאוזני המן פרווה,אוזני המן מתכון קלאסי
שתפו באהבה
סדנאות חוויה יצירתית

סדנאות חוויה יצירתית

פעילות הסדנאות להכרת חגי ישראל הקיפה והגיעה ללמעלה מ-3537 נקודות בארץ ובעולם ומתרחבת בהתאם לחזון שהסברת הפנים והקניית הערכים בדרך נעימה ושמחה צריכה ויכולה להגיע לכל אחד ואחת. הסדנאות מופעלות במקצועיות ובהתאמה אצל כל המעוניינים בכך לרבות גנים, בתי ספר, מתנ"סים, קיבוצים, מושבים, רשויות, קהילות, חברות, ארגונים, עמותות, ירידים ופסטיבלים, אירועים ופעולות משפחתיות ועד לפעולות ממשלתיות וכלל ארציות.

סדנאות ופעילויות

יצירת בית מזוזה מפואר וייחודי סדנת יצירת בית מזוזה מענפי עץ זית, זוהי פעילות שמשלבת תוכן והדרכה בנושא המזוזה בצורה מותאמת למשתתפים, לרמת הידע ולאופי הייחודי שלהם – ולאחר מכן חוויה יצירתית מדהימה בעבודה בעץ. המזוזה קיימת בכל בתי ישראל וזהו סימן זיהוי של יהודים בכל העולם. כולנו מתחברים למזוזה שעליה מופיעות האותיות שד"י, ראשי […]

הדרכה עשירה ומרתקת לאפיית המצה השמורה אנו משתמשים בקמח שמור מכל מגע עם מים מעת קצירת החיטים ובמים קרים ששהו והצטננו כל הלילה בכלי סגור ולכן הם נקראים "מים שלנו" – מכיוון שהם 'ישנו' בלילה ולא נשאבו בבוקר. תוכן ערכי ומותאם אליכם מה מעשה קטן יכול לגרום? מהשמירה הקפדנית על הקמח והמים המיועדים לאפיית המצות […]

הדרכה עשירה ומרתקת איך נראו חיי היהודים בתקופת שלטון היוונים בארץ ישראל? נכיר את הסיפור העתיק והמופלא של חג החנוכה שבו אנו מדליקים את נרות החנוכייה במשך שמונה ימים כדי לזכור את הניסים והנפלאות. תוכן ערכי ומותאם אליכם נטה אוזן ונקשיב להמחשת סיפור נס החנוכה בצבעים חיים, החל מכיבוש ירושלים על ידי היוונים דרך מרד […]

הורדת קטלוג הסדנאות

בקטלוג זה ניתן לך מידע אודות הסדנאות הרלוונטיות לחודשים הקרובים.

לחצו על כפתור ההורדה להורדת הקטלוג

בקשת הצעה לפעילות

למה אוכלים אוזני המן בפורים?

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

סדנאות יצירה פעילות לילדים בקיץ חגי ישראל

אכפת לנו מאוד

להעניק שרות מקצועי, מהיר ומסביר פנים, מהרגע הראשון של הקשר ועד לסיום הפעילות

בקשת הצעה לפעילות

למה אוכלים אוזני המן בפורים?

פניה למה אוכלים אוזני המן בפורים?

ניצור קשר להתאמת הפעילות הטובה ביותר

למידה משמעותית + חוויה יצירתית

למה אוכלים אוזני המן בפורים?

נקודות על הסדנא